Посадіть калину коло серця, щоб цвіла вона в душі

Мета: розширити знання про калину як символ України, вдосконалювати читацькі навички; уміння ділити текст на логічно-завершені частини і добирати до них заголовки; збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати у дітей уміння обмінюватись думками; слухати товариша. Виховувати любов до рідного краю, бережне ставлення до природи.

Обладнання: малюнки куща калини, запис пісні «Ой є в лісі калина», , картки із словами, кетяги калини, рушники, вишивки, презентація Power Point.

Хід уроку

І. Організація класу.

— Подивіть, чи все підготували до уроку. Погляньте один на одного, посміхніться, побажайте один одному успіху. Сядьте рівненько. Розпочнемо урок.

ІІ.Мовна розминка.

  1. Дихальні вправи.

  • Подуйте на кульбабу.

  • Забийте язичком гол.

  • Як із кульки виходить повітря?

  1. Стежина скоромовок.

  • Каже Калинка:

  • Калинка – не малинка!

  • Так, так , Калинко:

Гірка калинка.

  1. Чистомовка.

Те – те – те – в лузі калина росте.

Ки – ки – ки – на ній білі квітки.

Ша – ша – ша – прилетіло пташа.

Ло – ло – ло – пісню завело.

  1. Гра «Блискавка»

Картки для гри: ліс, квіти, поле, зима, птахи, серце, кущ.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Скринька загадок.

Навесні зацвіла, влітку загоріла

Червоні коралі восени наділа.(Калина)

У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)

  • Чи бачили ви цю рослину?

  • Це дерево чи кущ?

  • Пригадайте, як цвіте калина навесні?

  • На що перетворюються квіточки?

  • Хто знає, які ці ягоди на смак?

  • Коли вони гіркі, а коли – солодкі?

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

— Що я буду знати після сьогоднішнього уроку?

( Учні висловлюють припущення, про що вони дізнаються на уроці.)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

На попередніх уроках ми вже говорили про красу рідної природи, бережне відношення до неї.

Сьогодні ми поговоримо про красу України, її символ – калину.Прочитаємо казку «Калинка», ви багато цікавого дізнаєтеся про калину, будемо вдосконалювати техніку читання.

2. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Калина є символом рідної землі, батьківської хати, дівочої краси, вірності.

Калина росте не тільки біля хати, а в кожної людини в серці, в душі. Це не тільки гарний кущ, який цвіте, а й символ України. Недарма є народний вислів «Без верби і калини нема України». Її вишивають на рушниках, сорочках, скатертинах. З гілочки калини батько синові робив сопілочку, а слабеньким дівчаткам –немовляткам робили колисочку із калини. Коли в давнину козак вирушав у дорогу, мати напувала його калиновим соком і давала хліб з калиною. З ягід печуть пироги, варять кисіль, варення.

Калина – лікарська рослина. Кажуть, що вона лікує від ста хвороб.

Зацвітає ця рослина тоді , коли відійдуть морози.

А ми побачимо, чи зацвіте калина у нашому класі.

  • Дітки, ви допоможете це зробити?

( За кожен вид роботи чіпляю квіточку на кущ).

Чому назвали так цей кущ ви дізнаєтеся, коли прочитаєте казку « Калинка» Г. Демченко.

ІV. Робота над казкою.

  1. Читання вчителем казки. Перевірка сприймання.

  • Як звати головну героїню казки?

  • За що люди в селі любили Калинку?

  • Чому дівчинка вирішила посадити край шляху стебельце?

  • Як віддячив кущ Калинці?

2. Кошик незнайомих слів.Словникова робота.

(Слова записані на дошці).

Попідвіконню – під вікном

Крислатий – розложистий

Обабіч – по обидві сторони дороги

Стрепенувся – ожив, прокинувся

гульк – раптово

звеселилося – зраділо, стало веселим

  1. Самостійне читання тексту учнями. Вправа «Бджілка».

Читання: «Дощиком» — 1 абзац

«Небо і земля» — 2 абзац

«Блискавка» — 3 абзац

«Ланцюжком» — дочитати до кінця текст.

  1. Поділ тексту на частини відповідно до плану, записаного на дошці.

  1. Дівчинка Калинка.

  2. Шлях від села до лісу.

  3. Здивування подорожнього.

  4. Дивний кущ.

  5. Дівчинка подарувала кущикові своє ім’я.

  1. Переказ тексту. Визначення головної думки казки.
    ( Приносити користь людям)

Фізкультхвилинка. (Під пісню «Ой є в лузі калина» виконують рухи.)

  1. Перевірка змісту казки. Тест «Так чи ні?»

  1. Звали ту дівчинку Галинка.

  2. Викопала в гущавині лісу тонюсіньке стебельце.

  3. Посадила кущик біля лісу.

  4. Іде якось шляхом подорожній.

Вибіркове читання. Гра «Розвідники»

  • Знайдіть і прочитайте, за що любили Калинку всі люди в селі? ( За добре і щире серце)

  • Чому дівчинка вирішила посадити край шляху стебельце?( Бо нічого не росло)

  • Чому стебельце прийнялося?( Бо носила воду від своєї хати з криниці)

  • Якою була калинка? (Працьовитою)

Робота над змістом казки.

  • Які ознаки казки має цей твір?

  • Знайдіть і прочитайте уривок, який відповідає малюнку.

  • Знайдіть порівняння в тексті.

Пояснення значень виділених слів.

Звеселилося стебельце – зраділо

Кущ од сну стрепенувся – ожив

Як намистинки – круглі

Зернятко, схоже на маленьке серце – людяність, доброта, сердечність, як у живої істоти

  1. Прислів’я про калину:

Гра «Склади прислів’я»

Нема рідного краю як червона калина

Дівчина у вінку щастя родини

Калина біля тину мов калина у цвіту

Пишна та красива без калинового гаю

  1. Загадки про калину:

У лісі при горісі червоні хустки висять.

За хатиною в садочку

У зеленому віночку

У червоному намисті

Дівчинонька чепуриться

І збігаються всі діти

Щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен – смик,

Та й укине на язик.

  1. Творча робота

Продовжити ряд слів: Калинка, калина, калиновий, Калинівка, Калинове…

  • Чому деякі слова написали з великої букви?
    8. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Питання – відповідь».

  • Чому калина має таку назву?

  • Якою була дівчинка?

  • Що нового ви дізналися про калину?

  • Подивіться, як гарно зацвів наш кущ.

Це тому, що ви активно працювали на уроці. Добре серце дівчинки вселилося і в ваші душі. А добро, як ви знаєте, творить чудеса.

  1. Підсумокуроку.

  2. Д/з. Підібрати прислів’я і приказки про калину, підготуватися переказати ту частину, яка найбільше сподобалася.

Додаток 1

ЛІС

ПОЛЕ

 

КУЩ

СЕРЦЕ

ПТАХИ

ЗИМА

КВІТИ

 

Додаток 2

Каже Калинка:

  • Калинка – не малинка!
  • Так, так, Калинко
  • Гірка калинка.

Додаток 3

Тест «Так чи ні?»

  1. Звали ту дівчинку Галинка.
  2. Викопала в гущавині лісу тонюсіньке стебельце.
  3. Посадила кущик біля лісу.
  4. Іде якось шляхом подорожній.

Author: Староприлуцька спеціальна школа

Добавить комментарий