Корекційні вправи

Вправа «Давайте вітатися» (5 хв)

Мета: привітатися, активізувати внутрішньогрупові взає­модії, зарядити групу позитивними емоціями.

Вихователь. Вітаємося (з кожним учасником групи): — руками, долоньками, пальчиками, ліктями, спинами, плечима, вушка­ми, головами, носиками взуття, колінами, лобами.

Рефлексія

Як змінився ваш настрій?

Вправа «Золота рибка» (10 хв)

Мета: розвивати спостережливість у процесі спілкування з іншими, формувати навички ввічливого спілкування. Розмин­ка.

Матеріали: надувні кульки або легкий м’яч.

Вихователь. Виберіть одного учасника, який буде водити у нашій грі. Він буде «Золотою рибкою», всі по черзі повинні звернути­ся до нього з якимсь проханням. Наприклад, один з учасників кидає м’ячик «рибці» і просить: «Відсунь, будь ласка, стілець». «Рибка» кидає м’ячик назад і відповідає: «Я відсунув стілець».

Той, хто просив, зобов’язаний сказати слова подяки і передати м’яч наступному учаснику. Якщо він забуде подякувати, сам стає «рибкою» і виконує прохання інших.

Рефлексія

Як ви думаєте, навіщо ми це робили? Що, по вашому, перед­бачає ввічливе спілкування?

Вправа «Це — здорово!» (5 хв)

Мета: познайомитися, відкрити нову інформацію про кож­ного, одержати зворотний зв’язок.

Виховатль. Кожен учасник по колу називає своє ім’я і своє захоп­лення. Група хором відповідає: «Це — здорово!».

Рефлексія

Що ви відчували, виконуючи цю вправу? Чи приємніше вира­жати свої думки і відчуття, знаючи, що буде позитивна реакція, схвалення? Чи так звичайно відбувається в житті, в ситуаціях реального спілкування?

Вправа «Продавці» (10 хв)

Мета: закріпити інформацію про невербальну поведінку, відпрацьовувати навики ввічливого спілкування.

Інформація для ведучого: вибрати 3—4 ведучих, використо­вуючи інформацію про закриті і відкриті пози (хай зобразять, чи хочуть вони бути ведучими за допомогою пози). їм пропонується відійти осторонь і відплескувати ритм відомої пісеньки.

Вихователь. Уявімо, що ми зібралися на пікнік, відпочиватимемо на природі. Для цього нам доведеться зайти до супермаркету і купити все необхідне. Але товари, які ви купите, повинні почи­натися тільки з певних літер (наприклад, на В і Д, або будь-які інші). Від покупки решти товарів, навіть якщо вони вам стануть в нагоді на пікніку, ви ввічливо відмовляєтеся.

Рефлексія

Запитання до тих, що водять: чи здогадалися ви, у чому річ? Що допомогло вам виконати цю вправу? Навіщо ми це робили?

Вправа «Незакінчені речення» (5 хв)

Мета: познайомитися, налаштуватися на роботу, задати позитивний емоційний настрій.

Вихователь. Я вам пропоную по колу закінчити речення: «Коли відмовляють у моєму проханні, я…». А у зворотний бік — «Коли я відмовляю в проханні, я ..». Запускаємо коло!

Рефлексія

Чи згадалися вам якісь певні ситуації прохань? Розкажіть про них.

Вправа «Детектив» (ю хв)

Мета: напрацьовувати навички розпізнавання невербальної інформації. Розвивати групову згуртованість.

Матеріали: будь-який невеличкий предмет (гумка, малень­кий м’ячик тощо).

Вихователь. Встаньте в коло обличчям одне до одного, якомо­га щільніше. За спиною по моєму сигналу ви передаватимете м’ячик. Коли я плесну в долоні, передача припиняється. Ведучий стоятиме в центрі кола і відгадуватиме по виразу облич, у кого опинився м’яч.

Інформація для тренера: ведучий вибирається з тих, хто мало виявив себе на попередніх заняттях, або за бажанням грав­ців. Бажано, щоб кожен спробував себе у цій ролі.

Рефлексія

Що ви відчували, стоячи в колі? Чи були у когось труднощі з відгадуванням? У кого вийшло краще?

Вправа «Наполегливість» (10 хв)

Мета: сформувати навички вербальної і невербальної відмови в ситуаціях провокацій, виробивши уміння протистояти чужій наполегливості, практично випробувати варіанти ввічливої відмови.

Вихователь. Пропоную вам об’єднатися в пари. Один з вас щось вимагатиме (що саме — придумайте самі), а інший указує на причину, чому він вимушений відмовити. Гра закінчується тоді, коли одному учаснику вдасться переконати іншого.

Варіанти ультиматумів:

  • зроби за мене домашнє завдання;

  • давай збігаємо на уроці російської мови в магазин;

  • віддай мені свого хом’ячка;

  • візьми гроші зі скарбнички на морозиво;

  • спробуй покурити сигарету;

  • подаруй мені свою улюблену книгу і т.д.

Інформація для вихователя: нехай діти самі придумають си­туації, які їм ближчі, це можуть бути як випадки, що реально відбувалися з ними, так і вигадані прохання. Стежте за тим, що відбувається в кожній парі. Через деякий час, якщо ситуація зайшла в безвихідь, запропонуйте помінятися ролями.

Рефлексія

Як ви почувалися, коли просили? Чи відчували ви можливість досягти згоди? Коли відчули, що переговори марні, чи докла­дали ви додаткових зусиль? Що ви відчували, коли вимушені були відмовити? Які висновки ви для себе зробили? Важливим висновком може стати спостереження, що наполягати на чо­мусь складніше, ніж відмовити. Перемови вимагають великих ресурсів, умінь, винахідливості, тому що іноді людина нібито залежить від рішення свого опонента. А щоб відмовити, достат­ньо буває похитати головою.

Вправа «Добрий чарівник« (5 хв)

Мета: познайомитися, налаштувати дітей на роботу, створи­ти позитивний емоційний настрій.

Вихователь. Закінчіть, будь ласка, по колу речення: «Якби мені зустрівся добрий чарівник, я ввічливо попросив би …». У зворот­ний бік — «Якби я сам був добрим чарівником, я би …».

Рефлексія

Що ви відчували, коли виконували вправу?

Гра «їстівне — неїстівне» (10 хв)

Мета: активізувати групу, відпрацювати навички ввічливого спілкування.

Матеріали: надувні кульки або легкий м’яч.

Вихователь. Встаньте в коло. Ви всі знаєте гру «їстівне — неїстів­не» . Отже, той, хто кидає м’яч, називає слово. Якщо це — їстівне, гравець повинен зловити м’ячик і подякувати, якщо неїстів­не — не ловить, але при цьому потрібно ввічливо відмовитися. Хто забув про ввічливість, той вибуває з гри.

Рефлексія

Який у вас зараз настрій?

Вправа «Казки» (15 хв)

Мета: уточнити функцію закритих питань. Відпрацьовувати навички ведення бесіди.

Вихователь. Хай два добровольці відійдуть убік і заспівають «В лісі народилася ялиночка» (або будь-яку іншу пісеньку). З гру­пою домовляємося: зараз вам будуть поставлені деякі закриті питання. Якщо питання закінчуватиметься на приголосну, відповідаєте «так», якщо на голосну — «ні».

Потім запрошуються ті двоє. їм говорять, що придумали каз­ку, щоб дізнатися її, вони повинні ставити групі тільки закриті питання.

Інформація для вихователя: допомагайте дітям ставити питан­ня, направляйте, подавайте оригінальні ідеї, підбадьорюйте.

Через деякий час вихователь зупиняє групу і всі разом відтво­рюють «загадану» казку.

Рефлексія

Сподобалася казка, яка у нас вийшла? Які висновки ви для себе зробили?

Гра «Моїправа» (25 хв)

Мета: розвивати уміння працювати в групі, комунікативні навички, творчу співпрацю членів групи. Навчити відстоювати свою точку зору, відпрацьовувати уміння вести суперечку.

Матеріали: дошка, крейда, стільці, столи, зошити, аркуші формату А4, ручки, олівці, маркери, фломастери.

Вихователь. Відомо, що кожна людина незалежно від віку має пра­ва, їхнє дотримання сприяє упевненості в собі. Зараз ми з вами виробимо «Декларацію про права п’ятикласника». Об’єднайтеся в команди по 3—4, займіть будь-яке зручне для вас місце за одним із столів — працюватимемо окремо. Тільки спочатку визначимося, як ми будемо це робити. Давайте спершу складемо вимоги до цих (критерії):

  1. Права не повинні утискати права інших людей

  2. Здійснення прав повинне залежати особисто від тебе. Прошу вас, працюйте, у вас є 10 хв.

Приклад

Ми маємо право:

  • Робити помилки, доки не знайдемо правильний шлях;

  • Іноді ставити себе на перше місце;

  • Просити про допомогу і емоційну підтримку;

  • Не звертати уваги на поради тих, що нас оточують;

  • Побути одному незалежно від бажання інших;

  • Відмовлятися від домовленостей, які нас не влаштовують;

  • Мати власну думку. Ми не зобов’язані:

  • Бути бездоганними на 100 %;

  • Іти за натовпом;

  • Любити людей, що нам шкодять;

  • Вибачатися за те, що були самим собою;

  • Миритися з неприємною ситуацією;

  • Робити неможливе;

  • Виконувати безрозсудні вимоги;

Відмовлятися від свого «Я» заради когось.

Наприкінці підбивається підсумок, вибирається «Конститу­ційна комісія із затвердження прав» (по одній особі від кожної команди).

Далі працює «Комісія з ухвалення декларації». Прийняті права записуються на дошці.

Резюме

Необхідно, заявляючи про свої права, пам’ятати — права є і в інших людей. Треба вчитися поважати права їх, якщо ви хочете, щоб вони поважали ваші.

Вправа «Друкарська машинка» (10 хв)

Мета: зняти емоційне напруження, тренувати довільну ува­гу.

Вихователь. . Декларацію прав п’ятикласника необхідно «віддру­кувати» (хоча б одну-дві фрази). Я зараз кожному «роздам» бук­ви. Свою букву треба не пропустити і вчасно плеснути в долоні. Не забувайте про знаки пунктуації.

Інформація для тренера: всі знаки пунктуації можна «дові­рити» одному з учасників, або розділити відповідальність за них серед гравців.

Рефлексія

Чи сподобалася вправа? Чим корисно для вас було те, що ми робили? Що справило найбільше враження?

Вправа «Дошка оголошень» (15 хв)

Мета: скласти індивідуальний «запит на дружбу», вербалі-зувати свої уявлення, визначити для себе, яким повинен бути ДРУГ.

Матеріали: аркуші формату А4, ручки, аркуш ватману («До­шка оголошень»), скотч.

Вихователь. Ви всі приблизно уявляєте, яким повинен бути справжній друг. А також напевно читали оголошення в газетах і знаєте, як вони складаються. Пропоную вам зараз написати оголошення «Шукаю друга» за таким алгоритмом:

«Я, хлопець (дівчина), …. років, учень … класу … (декілька ваших чеснот), шукаю друга.» Далі опишіть, яким він повинен бути, з якими рисами. Оголошення повинне бути максимально містким і коротким. Пишіть розбірливим почерком, без помилок. Готові оголошення приклейте скотчем на «Дошку оголошень».

Рефлексія

Навіщо ми це робили? Які думки і емоції викликало у вас це завдання?

  • Чи можлива справжня дружба між представниками різних поколінь?

  • Чи можна дружити не тільки з собі подібними?

Мозковий штурм (10 хв)

Мета: стимулювати дітей до обдумування і актуалізації функ­цій дружби, до визначення поняття «дружба».

Матеріали і устаткування: дошка, крейда, «Особистий щоденник», ручки.

Вихователь. . Назвіть якомога більше якостей, якими повинен володіти хороший друг.

Інформація для тренера: на завдання дається близько трьох хвилин, психолог записує на дошці, направляє, узагальнює, перефразовує, додає.

Далі методом обговорення група за допомогою тренера дає визначення поняття «дружба». Діти записують у себе в щоден­никах.

Орієнтовне визначення: дружба — відносини, засновані на взаємній прихильності, духовній близькості, спільності інтере­сів. Дружбі властиві особовий характер, добровільність і індиві-дуальца вибірковість, внутрішня близькість і стійкість.

Вправа «Коли я ображаюся» (5 хв)

Мета: познайомитися, активізувати групу, зарядити пози­тивними емоціями.

Матеріали: надувна кулька або легкий м’яч.

Вихователь. . Давайте пограємо в м’ячик. Кидатимемо його зі словами: «Мене звуть… Коли я ображаюся, я … і роблю от так (показати мімікою)».

Рефлексія

Що ви відчували під час вправи? Як виглядають ображені

люди?

Тематичне малювання «Дитячі образи» (25 хв)

Мета: опрацювати давні образи, осмислити, що гострота реакції з часом приглушується, відходить. Визначити поняття образи.

Матеріали: аркуші формату А4 (або «Особистий щоденник»), олівці, фломастери.

Вихователь. Візьміть аркуш, поділіть його навпіл. Пригадайте випадок з дитинства, пов’язаний із сильною образою. Хто ба­жає — розповідає. Намалюйте свої переживання тоді (на першій сторіночці). Як ви зараз ставитеся до цієї образи? Намалюйте своє ставлення зараз (на другій половинці аркуша паперу).

Рефлексія

У вигляді дискусії на тему образи. Що таке образа? Як ви розумієте справедливі і несправедливі образи? Скільки образа зберігається? (сприймається яскраво?) У кого ще подібні ситуації викликають образу?

Висновок: для образи є суб’єктивні причини, а є ситуації, образливі для всіх. Діти методом мозкового штурму складають визначення поняття.

Орієнтовне визначення

Образа — почуття розчарування і гіркоти, що виникає в ре­зультаті міжособистісних взаємин.

Вправа «Скарбничка образ» (20 хв)

Мета: осмислити даремність накопичення образ, навчитися «відпускати» образи.

Матеріали: аркуші формату А4, олівці, фломастери.

Вихователь. Пропоную вам намалювати скарбничку, але не про­сту — в ній зберігаються ваші образи. Покладіть в неї максимальну кількість образ, які ви відчували протягом всього свого життя. Для цього вам необхідно їх просто пригадати і в думках «опустити» в скарбничку.

Інформація для вихователя: педагог підводить дітей до думки про даремність помсти і покарання кривдника, до того, що нако­пичувати образи марно, з ними треба щось робити.

Групова дискусія

  • Чи ефективно ображатися?

  • Що робити з поточними образами?

  • Можна відправляти їх на небо, за течією струмочка, запи­сувати і розривати — хто ще запропонує варіанти?

  • Як ставитися до кривдника?

  • Чи пробачати його?

Якщо ви не пробачили, значить, образа нікуди не пішла.
Проводиться ритуал знищення образ (наприклад, розриван­
ня).

Рефлексія (10 хв)

Що нового і корисного ви для себе винесли з цієї вправи? Як змінилося ваше ставлення до образ? Підбиття підсумків заняття, «запечатування» щоденників.

Домашнє завдання: намалюйте вираз обличчя скривдженої людини і подумайте, як реагують на образу упевнені, невпевнені і грубі люди.

Ритуал прощання

Вправа «Кроти» (5 хв)

Мета: сприяти зняттю емоційного напруження. Об’єднатися в пари для наступної вправи.

Вихователь. . Станьте якнайдалі один від одного. Запам’ятайте, хто де. Тепер пропоную вам заплющити очі і за моєю командою спробувати знайти собі пару для виконання наступного завдання. Рухайтеся поволі і обережно, виставляючи вперед руки. Якщо, як вам здалося, ви знайшли свою пару, візьміться за обидві руки. Без моєї команди очі не розплющувати. Почали!

Рефлексія

Які відчуття і емоції викликало у вас виконання цієї впра­ви?

Вправа «Контрасти» (5 хв)

Мета: сприяти розслабленню, відчути чітку різницю між напруженням і розслабленням.

Вихователь. . Сядьте якомога зручніше, постарайтеся максимально розслабитися. Тепер стисніть кулаки — сильно-сильно, так, щоб побіліли кісточки пальців. Відчуйте напругу, побудьте небагато в цьому стані. А зараз розслабтеся. Зверніть увагу на різницю у відчуттях.

Рефлексія

Що ви відчували, коли розслабили кулак? Які висновки ви зробили з цієї вправи?

Вправа «Скарбничка приємних відчуттів» (15 хв)

Мета: навчити дітей способів самодопомоги у проблемних ситуаціях.

Матеріали: аркуші формату А4, кольорові олівці.

Вихователь. . Придумайте і назвіть по 5 ситуацій, які викликають відчуття комфорту. Подумки представте їх і запам’ятайте свої відчуття.

Уявіть, що ці відчуття ви поклали в кишеню і можете у будь-який момент дістати. Намалюйте те місце, куди ви їх поклали, і найбільш позитивні відчуття. До цього можна часто повертатися не тільки на заняттях.

Рефлексія

Розкажіть, що ви відчували, коли виконували цю вправу. Як ви думаєте, в яких ситуаціях цей прийом може вам стати в нагоді?

Вправа «Чарівний глечик» (5 хв)

Мета: тренувати емоції, розвивати уяву, сприяти релакса­ції.

Вихователь. . Сядьте зручніше, спробуйте максимально розсла­битися, глибоко вдихніть тричі. Уявіть, що вам дали чарівні глечики, ви тримаєте їх у руках. В них якась рідина, яку ви можете випити. Солодкий чай… мінеральна вода… риб’ячий жир… гаряче молоко з содою… томатний сік … касторка… жива вода… (тощо)

Рефлексія

Організовується обмін думками і переживаннями.

Групова дискусія (15 хв)

Обговорення

  • Що відбувається, коли ви потрапляєте у конфліктну ситу­ацію?

  • Як ви намагаєтеся полегшити свої переживання?

  • Які засоби ви звичайно використовуєте для вирішення конфлікту?

Чи всі звичні засоби хороші і прийнятні?
Демонстрація плакату «6 кроків безпрограшного вирішення

конфлікту», обговорення кожного кроку, наводяться приклади з учнівського життя.

6 кроків безпрограшного вирішення конфлікту (за Т. Гордоном)

Крок 1. Розпізнати, а також чітко визначити конфлікт

. Крок 2. Зібрати і продумати якомога більше варіантів вирі-іпення проблеми.

Крок 3. Оцінити усі можливі варіанти рішення.

Крок 4. Прийняти найбільш зручне, остаточне рішення.

Крок 5. Спланувати, як будете втілювати в життя ухвалене рішення.

Крок 6. Сприяти реалізації плану, виявити можливі переш­коди.

Вправа «Добре словечко лежить недалечко» (5 хв)

Мета: привітатися, активізувати групу та налаштувати на продуктивну працю.

Вихователь. Нехай кожен із вас по колу передає вітання. Зведіть руки разом долонями вгору, тримайте їх перед собою, «наповню­ючи» добрими словами. Передайте сусіду ліворуч (праворуч).

Рефлексія

Який у вас зараз настрій? Чому, на вашу думку, важливо бути доброзичливим?

Вправа «Геометричні фігури» (10 хв)

Мета: активізувати групу, сприяти емоційному піднесенню та емоційному розвантаженню.

Вихователь. . Станьте в різних кутках вільного від меблів простору і за моєю командою (або кого-небудь з учасників) спробуйте утво­рити геометричні фігури: трикутник, прямокутник, ромб.

Інформація для тренера: час, що відводиться на побудову, поступово скорочується (на рахунок 20, потім 10, потім б).

Рефлексія

Що ви відчували? Чи вдоволені ви результатом?

Вправа «Рука» (5 хв)

Мета: встановити характер внутрішньогрупових відносин, виявити лідера. Активізувати групу, налаштувати на роботу., , об’єднати в узгоджені пари для виконання наступної вправи.

Вихователь. Давайте проведемо один експеримент — з’ясуємо, наскільки ви навчилися розуміти один одного. Встаньте в коло, подивіться уважно у вічі кожному учаснику. Зараз кожний з вас мовчки, очима знайде собі пару. На це дається приблизно півхвилини, по моїй команді «Рука!» ви миттєво указуєте рукою на людину, яка складає з вами пару. Звертаю вашу увагу, що пальцем показувати не варто — витягніть руку у бік партнера долонею вгору.

Інформація для вихователя: якщо виявляється, що декілька підлітків вказали на одну і ту ж людину, а у інших учасників немає пари, то вправа повторюється (пари, що склалися, цього разу не беруть участь). Важливий не стільки сам результат, коли учасники об’єднуються в узгоджені пари, скільки процес: реак­ція групи на «випадіння» одного або декількох учасників, яких ніхто не вибрав або які нікого не вибрали; реакція учасників, яким здавалося, що вони домовилися з партнером про взаємний вибір, а той вибрав когось іншого і т.д. Вищий показник згурто­ваності групи — миттєва її реакція на вибування, виключення і? своїх лав деяких членів і її чутливість до виниклого в учасників тренінгу відчуття відчуженості, відірваності від групи.

Рефлексія

Чи вдалося з першого разу «домовитися»? Як ви оцінюєте ви­раз «розуміти один одного по очах»? Як ви думаєте, що заважає такому розумінню? Що могло б допомогти?

Вправа «Аукціон» (10 хв)

Мета: збагатити свої знання та обмінятися власним досвідом подолання роздратування та поганого настрою. Розширити обрій своїх адаптивних можливостей.

Матеріали: дошка, крейда, особисті щоденники, ручки.

Вихователь. . Якщо пам’ятаєте, ми вже не раз працювали методом мозкового штурму. Розгорніть, будь ласка, ваші щоденники на занятті № 12 і згадайте правила проведення мозкового штурму. Тепер завдання: назвіть якомога більше способів справлятися з поганим настроєм.

Інформація для вихователя: усі способи записуються на дошці,

потім йде обговорення. Звертають увагу на те, що при цьому не

повинні порушуватися права інших людей. Зверніть увагу дітей

на те, що не всі способи можуть бути корисними і прийнятними

для людини (наприклад, деструктивні).

Прийнятні для себе способи діти «купують» і пишуть в свої щоденники. Покупців на кожен «лот» може бути декілька.

Рефлексія

Чому ми це робили? Чи дізналися ви з цієї вправи щось нове і корисне для себе?

Вправа «Привіт!» (5 хв)

Мета: активізувати, налаштувати на ефективну взаємодію, закріпити позитивні внутрішньогрупові відносини.

Вихователь. . Я пропоную вам вільно пересуватися по кімнаті і, зустрічаючись з членами групи, подивитися в очі один одному, узяти за руку і сказати «Привіт!». Але є одна умова — не можна вивільняти руку, поки друга рука вільна.

Рефлексія

Що ви відчували під час виконання вправи.

Вправа «Іван-покиван» (10 хв)

Мета: зняти емоційне напруження, активізувати групу. Ус­відомити, що всі ми в чомусь схожі, а в чомусь неповторні.

Вихователь. . Я зараз називатиму деякі характеристики. Якщо це вас особисто стосується, ви встаєте на декілька секунд зі стільця і знову сідаєте.

  • Хто взимку любить кататися на ковзанах?

  • У кого є старша сестра?

  • Хто вранці робив зарядку?

  • Хто любить манну кашу?

  • Хто вважає себе слухняною дитиною?

  • Хто снідає ввечері?

Інформація для тренера: запропонуйте учасникам по черзі бути у ролі ведучого.

Рефлексія

Чи всі одночасно вставали? В якій мірі всі люди однакові? Що робить їх несхожими одне на одного?

Вправа «Послання до себе» (15 хв)

Мета: активізувати процеси самопізнання, самоідентифіка-ції і самовираження (через творчість). Відстежити якісні зміни, які відбулися під час тренінгової роботи.

Матеріали: ручки, фломастери, олівці, особистий щоден­ник.

Вихователь. . Розгорніть ваші особисті щоденники на третьому занятті. Подивіться — ми тоді «виготовляли» футболку, тобто робили напис про себе, особливості свого характеру. Сьогодні, на передостанньому занятті, ми зробимо нову «футболку». Але цього разу це буде закодований напис — такий, що можете про­читати тільки ви самі.

Рефлексія

Розкажіть, що означає напис. Яку футболку робити цікаві­ше — для себе або для інших? Яку важче? Як змінилося ваше ставлення до себе протягом занять?

Гра «Бджоли і змії» (10 хв)

Мета: психологічне і емоційне розвантаження, розвиток узгодженості внутрішньогрупових взаємодій.

Матеріали: губка, олівець, приз для команди-переможця.

Вихователь. Пропоную вам об’єднатися в 2 команди, розрахувавшись на «я — ти». Група «Я» називатиметься «Бджоли», група «Ти» — «Змії». Кожна група вибирає одного представника — «короля». Обидва королі вийдуть за двері для того, щоб я могла заховати в кабінеті 2 предмети. Король бджіл повинен буде знайти «Мед», тобто цю губку; зміїний король шукатиме «Ящірку» — ось цей олівець. Ваше завдання — без слів і рухів допомогти своєму ко­ролю відшукати предмет за принципом «холодно-гаряче». У міру наближення до предмету бджоли повинні дзижчати, що ближче, то голосніше. Змії шипітимуть.

Королі — просимо вас вийти! Бджоли і змії — можете сісти туди, куди вам хочеться. Уважно стежте, наскільки ваш король віддалений від своєї мети. Тоді ви легко зможете йому допомогти, регулюючи силу звуку. Будь ласка, пам’ятайте, що ніхто нічого не говорить і не показує! Команда-переможець отримує приз.

Рефлексія: інтерв’ю з «королями» — що допомогло перемог­ти? У чому для вас була головна складність? Як ви себе відчували в ролі короля? Як ви вважаєте, губку і олівець шукати однакове! легко? Як взаємодіяли члени команди між собою?

Вправа «Тягнемо-потягнемо» (5 хв)

Мета: стимулювати згуртованість групи, активізувати внут-рішньогрупові взаємодії, налаштувати на ефективну роботу.

Вихователь. Уявіть собі, що в болоті застряг автомобіль. Якщо тяг­нути його за прив’язаний канат, він зможе виїхати на сухе місце. Треба всім разом витягнути його, щоб ми могли рухатися далі.

Рефлексія

Чим була корисна ця вправа? Який у вас зараз настрій?

Вправа «Веселкою угору» (5 хв)

Мета: розслабитися, навчити підлітків способів ауторелакса-ції як засобу подолання ситуацій психологічного дискомфорту.

Вихователь. Підведіться, станьте у коло, заплющте очі і глибоко вдихніть. Уявіть просто перед собою яскраву веселку. Щоразу із вдихом ви підіймаєтеся вгору по веселці. Видих — з’їжджаєте як з гірки (до 3 разів, з розплющеними очима — до 7 разів).

Рефлексія

Діти діляться враженнями. Цією вправою можна скориста­тися, коли ви образилися, в ситуації дискомфорту.

Вправа «Сад моєї душі» (20 хв)

Мета: навчитися способів ауторелаксації, зняти емоційне напруження.

Інформація для вихователя: використовується техніка направ­леної уяви (за Роджером). Стратегічне планування майбутнього використовується як основа для зняття і запобігання тривож­ності та невизначеності. Конструювання позитивного майбут­нього, інтеграція у сьогодення.

Матеріали: аркуші формату А4, олівці, фломастери.

Вихователь. . Прийміть зручну позу, закрийте очі, розслабтеся. Відчуйте, як ваше тіло тяжчає і тепла хвиля розслаблення розті­кається по м’язах. Зараз я пропонуватиму вам щось уявити, почути, відчути. Дозвольте собі просто постежити за собою.

Перед вами з’являються гарні різьблені ворота. Ви протягуєте руку і відчиняєте їх. За ними видно прекрасний сад. Ви йдете по доріжці і милуєтеся яскравими кольорами, шовковистою смараг­довою травою, чуєте шурхіт листя і спів птахів. Вітер доносить до вас аромат кольорів і свіжість вранішнього повітря. Вас на­повнює відчуття легкості і свободи. Ви гуляєте по доріжках, і ось попереду помічаєте незвичайне сяйво. Що ближче ви підходите, то ясніше виявляються контури прекрасної квітки. Вас тягне до неї, ви відчуваєте щось близьке і рідне. Підійдіть і вдивіться в неї. Вона неповторна і єдина, вона прекрасна. Поговоріть з нею, \ скажіть їй те, що ви відчуваєте.

Розплющте очі і погляньте на світ так, як дивиться цю пре­красну квітку, дізнайтеся, що вона відчуває, що думає, як йому в цьому світі.

Раз, два, три. Зараз ви — це знову ви. Що ви зараз відчуваєте до світу, до квітки? Скажіть про це (у думках). Скажіть, що ви любите їх. А зараз попрощайтеся з квіткою і повертайтеся до воріт. Озирніться. Цей сад — сад вашої душі, і ви в будь-якій ситуації можете одержати підтримку, пригадавши це місце.

А зараз візьміть папір, олівці і фломастери. Намалюйте те місце, де ви тільки що побували, той сад і ту квітку, яку ви ба­чили.

Рефлексія

Хто хоче, розповідає про свої відчуття і враження від справи. За бажанням отримує зворотній зв’язок.

Вправа «Останнє коло» (15 хв)

Мета: актуалізувати та закріпити знання і навички, які діти отримали в процесі корекційно-розвивальної роботи. Вислови­тися про корисність тренінгу та підбити підсумки.

Кожен у колі висловлює свою думку: чим був корисний тренінг, найбільш вподобана вправа (заняття), що найбільше запам’яталося, які висновки були зроблені в ході роботи над собою.

Обговорення набутих способів подолання труднощів і вирі-кшення проблем.

Обговорення

Як змінилися ваші погляди в процесі тренінгу? Що для вас було найважливішим, найцікавішим? Що найбільше запам’яталося? Як це вплинуло на ваше життя та відносини з різними людь­ми?

Підбиття підсумків тренінгу, рефлексія (5 хв)

Ритуал прощання

Author: Староприлуцька спеціальна школа

Добавить комментарий