С Т О Р І Н К А М И Ч Е Р В О Н О Ї К Н И Г И

План проведення заходу

 

1.Вступ.

2.Коротка  інформація учителя про  Червону  книгу.

3.Відбір учасників команд для участі у святі.

4.Пізнавально-розважальна програма:

4.1.Гра “Зроби крок”.

4.2.Конкурс  “Упізнай і зобрази”.

4.3.Біологічний калейдоскоп.

4.4.Конкурс  “Не поруш гармонії природи”.

4.5.Конкурс слідопитів.

4.6.Гра  “Поясни жестами”.

4.7.Конкурс  “Народ скаже як зав’яже”.

5.Лист-звернення  до людей від імені рідкісних тварин і рослин.

6.Висновок.

 

Задіяні особи:

  1. Учитель біології.
  2. Керівник екологічного гуртка.
  3. Двоє ведучих старшокласників.
  4. Експертна комісія у складі 3 чоловік.
  5. Учні 5-7 класів.

 

Необхідне обладнання:

1.Червона книга України. 2.Тварини Червоної книги (набір  плакатів). 3.Рослини Червоної книги (набір  плакатів). 4.Картки калейдоскопу. 5.Таблиці. 6.Гербарій.

 

ХІД  ЗАХОДУ

 

Люби  природу не  як символ

душі    своєї,

Люби  природу  не   для себе,

люби для неї.

 

ВЕДУЧИЙ 1: Книги різні є на світі,

Ви знайомі з ними діти:

Про пригоди і ліричні,

Детективи й історичні,

ВЕДУЧИЙ 2: Збірка казок і віршів,

Для дорослих й малишів.

Той фантастику читає,

Інший вже кросворд рішає,

ВЕДУЧИЙ  1: Наукові є книжки,

В них багаті сторінки.

Яку хочеш вибирай

Лиш одне не забувай,

ВЕДУЧИЙ 2: Що у світі й Україні

Є іще книжки Червоні.

Обпікають вони руки,

В серце наше тихо стука

ВЕДУЧИЙ 1: З сторінок до нас тварини,

Риби птахи і рослини.

Просять їх не забувати,

Не вбивати, не топтати,

Берегти й охороняти,

Бо природа – й наша мати!

 

УЧИТЕЛЬ: Нашу планету населяє понад 2 млн. видів живих організмів. Але це лише 10% від тих видів тварин і рослин, що населяли Землю за час її існування. Динозаври, деревовидні папороті вимерли вже давно. Процес зникнення видів тривав мільйони років. Природа тоді встигала пристосовуватись до цих змін, все стало по іншому – з появою людини. В результаті діяльності людей види зникали за десятки чи сотні років. Першими жертвами стали мамонти, шерстисті носороги, великорогі олені. З появою рушниць процес зникнення видів проходив ще швидше. Так зникли: бик тур, дикий кінь тарпан, стеллерова корова, дронт, мандрівний голуб та інші. З 1600 року повністю зникло 94 види птахів та 230 видів інших хребетних тварин. А скільки зникло рослин та дрібних безхребетних тварин? Підрахувати важко і страшно… Тисячі видів знаходяться сьогодні під загрозою зникнення. Саме заради їх порятунку в 1966 році було затверджено Міжнародним Союзом Охорони Природи першу Червону книгу. З того часу кожна держава запроваджує власну Червону книгу, куди на червоні сторінки заносяться види  яким загрожує повне зникнення, на жовтих – вразливі види, на білих – рідкісні, на сірих – недостатньо вивчені види, на зелених – види, які людям вдалось врятувати. В Україні перша Червона книга затверджена урядом в 1978 році, а в 1994 році вийшло друком друге видання Червоної книги, де список червонокнижних видів значно зріс. Тепер у Червоній книзі 382 види тварин, з них: 41 – ссавців, 67 – птахів, 8 – плазунів, 5 – земноводних, 32 – риб, 173 – комах і т.д. Серед цих видів фігурують добре відомі нам: зубр, рись, видра, борсук, дельфін афаліна, заєць-біляк, пугач, журавель сірий, беркут, лелека чорний, пелікан рожевий, гадюка степова, саламандра плямиста, морський коник, осетер, махаон, жук-олень, джміль моховий та інші. Серед рослин – латаття біле, підсніжник, барвінок, лілія лісова, орхідеї, вовчі ягоди і т. д. Щоб розширити ваші знання про Червону книгу і її жителів ми пропонуємо вам взяти участь у святі “Сторінками Червоної книги”.

 

ВЕДУЧИЙ 2: Сьогодні всі ми з вами помандруємо сторінками Червоної книги України. Відкривши її, можливо ми допоможемо деяким рослинам і тваринам  залишити Червону книгу, або хоча б перейти на зелені сторінки.

 

ВЕДУЧИЙ 1: Для продовження свята нам потрібні дві команди, які вирушать у цю подорож. Зараз проводитиметься відбір добровольців, для цього вам необхідно вірно відповісти на питання.(Усі, хто відповів на парні питання – одна команда, а хто на непарні питання – друга команда)

  1. На скелі він будує дім. І не боїться жити в нім – два могутні крила у господаря … (орла).
  2. Не олень він і не бик, в краях теплих жити звик. Є на носі в нього ріг, хто ж це друзі … (носоріг).
  3. Яка найбільша жаба в світі? (голіаф).
  4. Я найперше зацвітаю синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку? (пролісок).
  5. Така велика довгошия, і вища за найбільшу шафу, така розумна і красива у саванах є … (жирафа).
  6. Яка риба дає нам чорну ікру? (осетер).
  7. Він такий смугастий, він такий гривастий, найстрашніший у тайзі, перед ним тремтять усі. (тигр).
  8. Дивний ключ у небі лине, не залізний а пташиний. Цим ключем в осінній млі відлітають …(журавлі).
  9. Який вид тритонів занесений до Червоної книги? (карпатський та альпійський).
  10. Яка рослина поширилась на Україні після нашестя монголо-татар і чому?(аїр болотяний або лепеха).
  11. Хто таку тваринку знає, губить хвіст, коли тікає? (ящірка).
  12. Найбільший птах в Україні? (дрохва).

ВЕДУЧИЙ 2: Спостерігати за ходом пізнавально-розважальної програми буде експертна комісія у складі: …

 

ВЕДУЧИЙ 1: Наш шлях починається конкурсом “Зроби крок”. Для цього команди вибирають по одному учаснику, які будуть робити по кроку за правильну назву виду занесеного до Червоної книги. Команда набирає стільки очок скільки кроків зробить її представник.

 

ВЕДУЧИЙ 2: Наступний етап пізнання світу Червоної книги — “Пізнай і зобрази”. Пропонується плакат із зображенням виду Червоної книги . Завдання – одному із членів команди намалювати тварину, яка на ньому зображена, а іншим членам команди  визначити цей об’єкт. (на плакатах зубр, борсук, лелека чорний, пугач…).

(Після того, як вид визначено, учитель щоразу дає коротку біологічну інформацію про цей вид та його поширення  в регіоні.)

 

ВЕДУЧИЙ 1: Поглибити знання про тварин Червоної книги дозволить наш калейдоскоп. Кожній команді вручається пакет, в якому є картки калейдоскопу. Потрібно за 1 хвилину скласти малюнок тварини і назвати її. (малюнки жука-оленя та саламандри).

(По закінченню конкурсу, коли малюнки калейдоскопу складені, учитель дає коротку біологічну інформацію про дані види тварин.)

 

ВЕДУЧИЙ 2: А зараз конкурс для тих, хто вміє бути уважним. Він називається “Не поруш гармонії природи”. Учасникам пропонується запам’ятати  за 10 секунд порядок розміщення плакатів із видами Червоної книги, які згруповані за певною ознакою. Після чого повернутись спиною. За цей час плакати міняються місцями. Учасник повинен відновити попередній порядок і гармонію.(проходить конкурс).

ВЕДУЧИЙ 1: Підведемо підсумки конкурсів. Слово експертам. (виступають члени експертної комісії).

ВЕДУЧИЙ 2: В природі часто ми буваєм:

У полі в лісі і на лузі.

Красу природи помічаєм

І в радості її і втузі.

Навкруг дивитись і вивчати

І думати, щоб не нашкодить,

Щоб дітям могли показати,

Як вишня в ріднім саду родить.

 

ВЕДУЧИЙ 1: Наступний етап подорожі сторінками Червоної книги вимагає вашої спостережливості і знань. Команди по-черзі ставлять питання для визначення закритого біологічного об¢єкту. На них вчитель відповідає “так”, або “ні”. Виграє та команда, яка перша дасть правильну відповідь. Як плакат із зображенням рідкісного виду буде відкритий – вчитель дає коротку біологічну довідку про нього. (рись – представник родини котячих ряду хижих звірів. Зустрічається на Україні в Карпатах та подекуди на Поліссі. Живиться ссавцями та птахами середніх та дрібних розмірів на яких полює із засідки. Чисельність виду не перевищує і 100 особин).

 

ВЕДУЧИЙ 2: Всім відомо, що для того, щоб щось побачити в природі потрібно поводитись доволі обережно і тихо. Один із учасників команди отримує завдання показати мімікою і жестами тварину, яку він бачить (на картці написано один із видів Червоної книги. Наприклад: пелікан, чорний лелека, зубр, заєць-біляк…). Команді необхідно дати правильну назву виду.

 

ВЕДУЧИЙ 1:  Народ наш вміє примічати,

Прикмети й приказки складати.

І їх нам треба пам’ятати,

Щоби нащадкам передати.

Саме цього ми чекаємо від команд у конкурсі “Закінчи приказку”. Учасникам роздається по два аркуші, на одному з яких початки приказок, а на другому – закінчення. Кількість набраних балів дорівнює кількості вірно складених приказок.

( І) 1.ЛАСТІВКА ДЕНЬ ПОЧИНАЄ…  …Й КУЩА БОЇТЬСЯ.

2.ІЗ ОСЛА …   …А ВІН ЙОМУ УЖЕ ЦІНУ ВСТАНОВЛЮЄ.

3.ЛЯКАНА ВОРОНА…   … А СОЛОВЕЙКО КІНЧАЄ.

4.ЖУРАВЕЛЬ ЩЕ В НЕБІ…  … ДЕ ЗИМУ ЗИМУВАТИ.

5.СИНИЦЯ ПИЩИТЬ… … ЩО ПТАШКА БЕЗ ПІСНІ.

6.ЗНАЄ СОРОКА…   … ТАКИЙ ЧУБОК.

7.ПТАШКА КРАСНА СВОЇМ ПІР¢ЯМ… … НЕВИЙДЕ КОНЯ.

8.ЯКИЙ ОДУДОК…  … ВЛЕТИТЬ СОРОКА.

9.ЛЮДИНА БЕЗ БАТЬКІВЩИНИ…  …ЗИМУ ВІЩИТЬ.

10.НЕ РОЗКРИВАЙ РОТА…  …А ЛЮДИНА СВОЇМИ ЗНАННЯМИ.

ІІ) 1.ЧАЙКИ ПРИЛЕТІЛИ… …- МОРОЗАМ БІЛЬШЕ НЕ БУВАТИ.

2.ХОЧ СОРОКА ОДНА…  … А ЛЮДИНА ІМ¢Я.

3.ГОЛОДНІЙ КУРЦІ…  …ТАМ НЕМА КОМАШОК.

4.КРАЩЕ СИНИЦЯ В ЖМЕНІ… …НЕВДОВЗІ СКРЕСНЕ КРИГА.

5.ДЕ БАГАТО ПТАШОК…  … ВИЛЕТИТЬ НЕ ПІЙМАЄШ.

6.СОКІЛ ШАНУЄ СВОЇ КРИЛА…  … ГУСКОЮ НЕ СТАНЕ.

7.В СЕРПНІ ПОЛЕТІЛИ НА ПІВДЕНЬ ЖУРАВЛІ…  …НІЖ ЖУРАВЕЛЬ В НЕБІ.

8.СКІЛЬКИ Б ВОРОНА НЕ КУПАЛАСЯ…  …ЗАТЕ БІЛА ЩОДНЯ.

9.ЗОЗУЛЯ СТАЛА КУВАТИ…  … ПРОСО НА ДУМЦІ.

10.СЛОВО НЕ ГОРОБЕЦЬ…  … БУДЕ РАННЯ ЗИМА.

 

ВЕДУЧИЙ 2: Цифрові результати конкурсів повідомлять нам експерти.

 

КЕРІВНИК  ГУРТКА: Видатний зоолог нашого часу Бернгард Гржимек говорив, що у природи немає своїх адвокатів і тому вона є беззахисною перед людською бездушністю. Зараз ми вам пропонуємо випробувати себе у ролі адвокатів – захисників природи. Спробуйте від імені зникаючих видів тварин і рослин написати лист-звернення до людства. (пишуть лист, після чого він зачитується).

 

УЧИТЕЛЬ: Збережем життя – воно нам треба,

Вода джерельна, чисте небо.

І кожну квітку і комашку,

Слона, ведмедя, крота й пташку.

Ми збережем себе – Людино!

І це не смішно і не дивно.

Коли ми цього не сприймем –

В Червону книгу попадем.

 

Author: Староприлуцька спеціальна школа

Добавить комментарий