Знай, люби, оберігай

Мета: продовжувати знайомити дітей з природоохоронною діяльністю в Україні, заохочувати до оберігання рідної природи, закріплювати знання про особливості життя деяких тварин взимку (ведмідь, їжак, лисиця, білка), вправляти в розрізненні за зовнішніми ознаками перелітних та зимуючих птахів, розширювати знання про значення лікарських рослин у житті людей, розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, мову, формувати вміння зосереджуватися, аналізувати, фантазувати, виховувати бережливе та турботливе ставлення до природи рідного краю.

Обладнання: картки із зображенням зимуючих та перелітних птахів, засушені лікарські рослини у торбинках, кімнатні рослини, два малюнки човнів з вітрилами, на яких розміщені кросворди.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційна частина.

II. Повідомлення теми і мети заняття.

Бережемо ріки,

Бережемо води.

Як матусю рідну,

Бережім природу.

Бережімо кожну

Квіточку й травнику,

Бо ми всі природи

Рідної частинки.

Діти, чому потрібно берегти природу, травичку, квіти, адже їх ак багато?

Кожне дерево, кожна квітка, травинка — це частина рідної емлі. Недарма народна мудрість каже: «Нема ліпшої краси, ніж гаї та ліси». Людина все бере від природи. Не завжди рослини і тварини уміють себе захистити. На превеликий жаль, багато птахів, рослин, риб, комах та тварин уже зникли. Щоб зберегти рослини і тварини, яких залишилось мало, люди впровадили Червону книгу. А знаєте, чому вона саме червоного кольору?

Червоний колір — сигнал тривоги. Отже, на аркушах червоного кольору записані ті види рослин і тварин, які вже зникли або знаходяться під загрозою знищення.

У Червону книгу ми занесли світ неповторний і чудесний, що поступово вимирає й давно рятунку в нас благає!

Учень

Квіточку кожну,

Кожну травинку

Плекай, бережи!

Іншим малятам,

Усім своїм друзям

Теж накажи!

Наша земля славиться своєю природою, багата чудесними рослинами. І чи будуть вони збережені, залежить від нас усіх. Тож пам’ятайте, -природу треба оберігати.

III. Конкурс юних знавців-природоохоронців.

Сьогодні у конкурсі беруть участь дві команди: «Ромашка» і «Дзвіночок».

Розминка.

1) На слова «треба» або «не можна» команди повинні назвати відповідні вчинки поводження в природі. Команда «Ромашка» називає, що треба робити, щоб зберегти природу, а «Дзвіночок» — чого робити не слід.

Треба Не можна

Садити дерева. Ламати гілки на деревах.

Поливати квіти. Руйнувати мурашники.

Підгодовувати птахів. Ловити метеликів.

Допомагати Звірятам взИмку. Руйнувати гнізда птахів.

Охороняти, берегти, примножувати природу закликає нас усе живе на землі. Про те, з яким закликом звертаються до нас птахи, ви дізнаєтесь, коли виконаєте наступне завдання.

2) Перед вами картки із зображенням перелітних та зимуючих птахів. Зверху цифра, внизу — буква. Якщо викласти цифри по порядку, то по буквах можна буде прочитати слово. Слова обох команд утворюють заклик.

Команда «Ромашка» повинна відібрати зимуючих птахів, команда «Дзвіночок» — перелітних.

Слово команди «Ромашка» — «Бережи». Слово команди «Дзвіночок» — «природу»

3) Назвіть перелітних птахів, потім зимуючих. (Переможе команда, яка назве більше птахів.

Конкурс «Розминка» оцінюється за шестибальною системою.

Конкурс розумників

Розв’яжіть проблемні ситуації.

Ситуація 1.

Вітя і Вова Пішли купатися па річку. Раптом вони побачили в траві маленьку жабку.

  • Давай візьмемо її додому, а то вона заблукає,- сказав Вітя.
  • Не чіпай, жабка сама знайде собі дорогу, промовив Вова.

Запитання:

Хто з хлопчиків правий? Чому? (З бали.)

Ситуація 2.

Віра і Люда згрібали осіннє листя і побачили на одному листку жука-сонечко. Віра взяла його на долоньку, але жучок не ворушився.

-Можливо, сонечко загинуло від холоду, — сказала Люда.

Викинь його.

Ні, відповіла Віра,— воно живе.

Запитання:

Що дівчинка пояснила подрузі і іщо діти повинні зробити з жуком? (З бали.)

Ситуація 3.

У неділю Катя з мамою вийшли па прогулянку в ліс. Там дуже гарно. На галявині багато

квітів, співають пташки. Катя побачила великий, красивий дзвіночок і гукнула мамі:

«Дивись, яка квітка! Я зірву її». — Неможна,- сказала мама.

Запитання: Чому мама не дозволила Каті зірвати квітку? (З бали.)

Ситуація 4.

  • Давай влаштуємо на балконі зимову пташину їдальню,— попросила Таня маму.

  • Нехай пташки прилітають і підгодовуються;

Спочатку Таня насипала в годівничку різне насіння, крихти хліба. Синички і горобці швидко зібралися біля неї. Одного разу дівчинка довго збиралася до школи і забула покласти корм в годівничку. День був Морозний, вітряний. Голодні пташки прилетіли до годівнички, але нічого там не знайшли. Наступного дня Таня насипала поживу, але прилетіло уже менше синичок, горобчиків.

Чому поменшало відвідувачів годівнички? (З бали.)

Музичний конкурс

Нас з вами оточує прекрасна природа. Скільки віршів та пісень про неї складено, співати — не переспівати. Ось ми зараз і перевіримо, чи знаєте ви пісні про природу.

Команда «Ромашка» виконує пісні про пори року дерева, квіти, а команда «Дзвіночок» — про тварин, птахів.

Так, ви не тільки багато знаєте, а ще й співаєте чудово! Ми слухали обидві команди, а тепер настав час обох капітанів.

Конкурс капітанів

Капітани команд займають місце за ігровим столом. Завдання капітанам:

  1. Назвати по черзі зимові явища в природі. (Іній, сніг, хуга, дощ, туман, ожеледиця.)
  2. Доповнити народні прикмети. Іній на деревах — … (на мороз), туман — … (на відлигу).
  1. Кішка згорнулась клубком — … (на мороз). Собака качається — … (на дощ і сніг). Ворона ховає ніс під крило — … (на холод). За кожну правильну відповідь 1 бал.

Неможливо уявити землю без тварин. Які звірі живуть у наших лісах? Що ви про них знаєте? Це перевірить наступний конкурс.

Конкурс «Знайди помилку»

Кожна команда отримує дві розповіді про тварин, називає помилки, автора. Кожна помічена помилка — 1 бал; кожна пропущена знімає з команди 1 бал.

Розповіді:

І ж а к

жак риє собі нірку, запасає яблука, груші і їсть їх всю зиму. Дитинчата в нього народжуються з голками. Вій дуже любить плавати. Коли торкнешся їжачка, він втікає.

Ведмідь

Коли настає зима, ведмідь блукає в пошуках їжі. Дуже любить цибулю. Повільно рухається

і зовсім не вміє лазити по деревах. Не любить купатися і зовсім не їсть рибу. Весь час смокче лапу, бо з неї «тече мед».

Лисиця

Робить собі гніздо і зовсім не боїться собак. Взимку увесь час мерзнуть у неї лапки. Погано чує. Дуже любить ловити мишей. Під час бігу їй дуже заважає хвіст.

Білка

Живе в дуплі. Любить м’ясо та цукерки. Зимою лягає в сплячку. Лазить по деревах і ніколи не стрибає, хвостом сліди замітає, гарно співає.

Конкурс «Чи знаєте ви тварин?»

Для кожної команди 5 запитань.

Запитання команді «Ромашка»:

1. Яка найвища тварина па Землі? (Жирафа.)

  1. Яка тварина найдалі стрибає? (Кенгуру.)
  2. Найбільша кішка на Землі? (Тигр.)

4. Які тварини лісів знаходиться під охороною людини? (Зубр, лось, олень.)

5. Яка тварина носить на собі будиночок? (Черепаха.)

Запитання команді «Дзвіночок»:

1. Найбільша тварина на Землі? (Слон.)

2. Яка лісова тварина не має власної домівки? (Заєць.)

3. Для чого кішці вуса? (Чути запах.)

4. Назвіть найбільшого гризуна. (Бобер.)

5. Для чого тигру смужки, жирафі плями? (Для маскування.)

Конкурс «Рослини-мапдрівпики»

Надворі холодно, а в кімнаті тепло, затишно, Цвітуть квіти. Чому рослини такі доглянуті? Чому їх називають рослинами-мандрівниками? Зараз ми зможемо відправитись у подорож до тих країн, з яких прибули квіти. Кожна команда подорожуватиме на своєму човні, але щоб відправитись подорож, потрібно відгадати кросворди на вітрилах човнів.

Човен команди «Ромашка»

Розгадка кросворду криється в моїй розповіді-загадці. Це рослина з пустелі Африки. Листя в неї зазубрене. Якщо полити листок, вода скочується кульками, а якщо занурити у воду, то він стане блискучим, бо покритий воском. Листочок дуже цілющий. (Алоє.)

Я прийшов до вас з далекої Мексики. Маю захист на тілі, можу дуже довго жити без води. Навіть без ґрунту можу довго залишатись живим. У мене різнокольорові квіти. Я, як і мої квіти, буваю різної форми, різного кольору. (Кактус.)

Човен команди «Дзвіночок»

Моя Батьківщина — індійські джунглі. В мене велике, зелене і блискуче листя, міцний стовбур. Називають мене ще гумовим деревом, бо мій сік містить каучук. Мене треба

обприскувати, бо я — рослина вологого лісу. (Фікус.)

Я прийшов до вас з тропіків Азії. У мене світле чотиригранне стебло, листя вкрите пушком, дуже гарне за кольором, від темно-червоного до брунатного. Називають кропивкою, але ви назвіть мою справжню назву. (Кактус.)

Діти відгадують і показують рослини, підходять до вітрильників і розгадують кросворд, вписуючи, в клітинки назву рослини.

Стук у двері. Заходить Лісовичок, приносить дітям засушені рослини.

Лісовичок. Діти, які ви знаєте лікарські рослини? А чи можете ви їх відгадати за запахом?

Конкурс «Упізнай рослину за запахом».

Лісовичок пропонує командам впізнати засушені рослини. Гравці мають упізнати їх за запахом. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали.

IV. Розповідь дітьми віршів про лікарські рослини.

жачок захрип

Їжачок наш має грип

І тому зовсім захрип.

Цілий день лише: «Апчхи!»

За які ото гріхи?

Дамо йому чаю з липи

І не стане в нього хрипів.

Шипшина

Шипшина важко віддає плоди.

Вона кричить: «Людино, підожди!»

О, підожди, людино, будь ласкава!

Не всі зривай, хоч ягідку залиш!

Одна пташина так мене просила…

Я тут для всіх, а не для тебе лиш.

І просто, осінь щоб була красива.

V. Підсумок заходу.

Лісовичок просить дітей скласти казку про назву своєї команди. Команди складають казки про ромашку і дзвіночок.

Оголошуються переможців.

Всі ви були сьогодні активні, показали хороші знання. Тож поки Лісовичок готує переможцям призи, заспіваємо разом пісню «Збережемо природу».

Лісовичок дякує дітям, дає солодкий приз та запрошує на чай з калиною, щоб росли і здоровіли та ніколи не хворіли».

Author: Староприлуцька спеціальна школа

Добавить комментарий