Школа є основною ланкою виховання дітей, але треба зазначити, що без єдності зусиль з сім’єю, ефективність виховання буде низькою. Адже саме в сім’ї найбільше виховується людина: побутом, працею, традиціями, звичаями. Саме в сім’ї дитина засвоює такі загальнолюдські поняття, як добро і зло, правда і кривда, корисне і шкідливе, усе, на чому ґрунтується педагогічний досвід народу.
- Вправа «Народна мудрість»
Мета – активізація учасників шляхом використання творів усної народної творчості.
Психолог: Важко переоцінити вплив сім’ї, родини на розвиток, навчання і виховання дитини. Мати не тільки береже, а й навчає усьому: охайності, працьовитості… батько – захисник роду, годувальник сім’ї. Батькове слово – закон. Це було відомо здавна і знайшло своє відображення у крилатих фразах, афоризмах, у багатьох піснях, примовках, прислів’ях говориться про це. Пропонуємо вам взяти участь у вправі «Народна мудрість».
Необхідно продовжити прислів’я про схожість батьків і дітей.
Яке дерево, такі й квіточки, які батьки… (такі їхні діточки)
Який кущ, така й калина, яка мати…(така й дитина)
Яка хата, такий й тин…(який батько, такий син)
Не навчив батько, не навчить…(і дядько)
Коли дитину не навчиш у пелюшках, то не навчиш… (і в подушках)
Коли тато каже «так», а мати – сяк, росте…(дитина, як будяк)
Умів дитя народити, умій…(і навчити)
Як мати рідненька, то й сорочка…(біленька)
На сонці тепло, а біля матері…(добре)
Про покарання і про те, як мати сприймає біди своїх дітей
Мати сильно махне…(та легенько вдарить)
Мати однією рукою б’є…(а другою гладить)
У дитини заболить пальчик, а в матері…(серце)
Як слід ставитися до батьків
Добрі діти доброго слова послухають, а лихі й…(дрючка не бояться)
Коло батька чемно вітаються, коло матері..(вклоняються)
- Родина і школа – взаємозв’язок (розповідь)
Сім’я і школа – це берег і море. На березі дитина робить свої перші кроки, отримує перші уроки життя, а потім перед нею відкривається непізнане море знань, і шлях в цьому морі прокладає школа. Це не означає, що дитина повинна зовсім відірватися від берега – бо ж навіть моряки дальнього плавання завжди повертаються на берег.
Важливою функцією сімейного виховання є пробудження та підтримка в дітях прагнення навчатися. У чому ж полягає вплив сім‘ї і школи на успішне навчання дитини? Можна сказати так: школа дає дитині наукові знання і виховує свідоме ставлення до дійсності. Родина забезпечує практичний життєвий досвід, виховує вміння співчувати іншій людині, відчувати її стан. Для гармонійного розвитку особистості необхідно те й інше.
Батьки впливають на рівень прагнень дитини — те, на що вона претендує у навчальній діяльності та стосунках. Діти з високим рівнем прагнень, підвищеною самооцінкою та хорошою мотивацією розраховують лише на успіх. Їхні уявлення про майбутнє такі ж оптимістичні.
- Вплив на успішне навчання – формування правильного мотиву
Під мотивом навчальної діяльності розуміються всі фактори, що впливають на навчальну активність, мета, з якою дитина йде до школи.
Види мотивів навчання дитини:
- Зовнішній – ― Я ходжу до школи, бо мене мама примушує. Якби не мама, я б до школи не ходив ”
- Навчальний – “ Я ходжу до школи, тому що мені подобається вчитися ”
- Ігровий – “ Я ходжу до школи, тому що там весело і багато дітей, з якими можна гратися ”
- Позиційний – “ Я ходжу до школи, тому що хочу бути дорослим. Коли я в школі, я почуваюся дорослим, а до школи я був маленьким ”
- Соціальний – “ Я ходжу до школи, тому що потрібно вчитися. Без навчання ніякої справи не зробиш, а вивчишся і можна стати ким захочеш ”
- Мотив одержання балу – “ Я ходжу до школи, тому що одержую там хороші оцінки ‖
Мотивація до навчальної діяльності має велике значення для успішного навчання школяра. Якщо у дитини сформований внутрішній стимул, то навчання приноситиме їй задоволення, вона буде старанною й зацікавленою. Як говорять у народі «Як корабель назвеш, так він і попливе»
Практичні поради батькам для підвищення мотивації дітей до навчання:
- Вчіть дитину правильно вибирати мету в діяльності з точки зору розуміння ― навіщо це потрібно саме тобі, а не батькам чи вчителям.
Для цього ставте перед дитиною наступні запитання:
― Якого результату ти прагнеш досягти у навчанні?
― Ким ти себе бачиш у майбутньому?
― Що ти можеш зробити для цього?
― Хто тобі може допомогти?
- Надавайте своїй дитині право на помилки. Не засуджуйте, а допомагайте вчитися долати труднощі – це формує впевненість в своїх можливостях та здібностях, підвищує самооцінку.
- Надавайте дитині можливість самостійно приймати рішення та нести відповідальність за результат.
- Аналізуйте минулий успіх та досягнення, навіть якщо вони були зовсім незначними. Таким чином, ви підтримаєте спроби дитини домогтися нових результатів.
- Вчіть дитину не боятися труднощів. Нехай вона відчуває, що Ви завжди готові прийти їй на допомогу.
- Завжди пояснюйте дитині причини Ваших вимог та вимог вчителів.
- Психологічний клімат у родині
Надзвичайно важливого значення для формування життєвих ставлень дитини мають передусім взаємини між самими батьками, оскільки саме вони формують спрямованість життя родини.
Основне завдання батьків успішності дитини у школі є створення позитивного психологічного клімату вдома.
Якщо батьки виховують свою дитину в дусі дружелюбності, прощення, демонструють своїм прикладом привітне ставлення до оточуючих, то вона відповідно й поводитиметься зі своїми однокласниками. Важливо формувати у дитини позитивне відношення до школи, вчителя, класного колективу. Це сприятиме налагодженню гарних стосунків з ними.
Пам’ятайте! Якщо:
- Дитину постійно критикують, вона вчиться … (ненавидіти).
- Дитина живе у ворожнечі, вона вчиться … (бути агресивною).
- Дитина живе в докорах, вона вчиться … (жити з відчуттям провини).
- Дитина росте в терпимості, вона вчиться … (розуміти інших).
- Дитина зростає в чесності, вона вчиться … (бути справедливою).
- Дитина зростає в безпеці, вона вчиться … (вірити в людей).
- Дитину підтримують, вона вчиться … (цінувати себе).
- Дитину висміюють, вона вчиться … (бути замкнутою).
- Живе у розумінні та дружбі, вона вчиться … (знаходити любов у світі).
- Пропонуємо тест, відповівши на питання якого Ви зможете орієнтовно визначити наскільки Ви контактні з дітьми
- Історія для натхнення.
Мета – активізація процесу самопізнання та самоактуалізації учасників.
Батько повернувся додому з роботи.
– Тату, таточку, нарешті ти прийшов, – кинувся йому на шию син.
Але батько був настільки втомлений, що в нього не було сил обійняти свою дитину.
– Тату, подивися на вулиці вже так пізно і темно. Я так тебе чекав! Я хотів запитати у тебе . . .
– Питай . . . – сказав байдуже батько.
– Я хотів запитати, скільки ти заробляєш за одну годину на своїй роботі?
– Син, та ти егоїст! Як можна задавати такі питання? Це моя особиста справа.
– Тату, я ж не спав, я ж чекав тебе, щоб задати тобі це запитання. Скільки ти заробляєш в годину?
– 50 . . . – відповів тато. – А тепер марш в ліжко!
Син подивився на нього великими блакитними очима і попросив:
– Тату, позич мені, будь ласка, 30 гривень. Я тебе дуже прошу.
Це роздратувало батька, і він накричав на сина.
Через деякий час батько подумав: «Я стільки часу проводжу на роботі, а син вперше просить у мене гроші . . . Може йому дійсно щось потрібно» .
Тоді він прийшов у дитячу і запитав:
– Сину, ти не спиш ще?
– Ні, тату, ще не сплю.
Батько присів біля сина на ліжку: – Вибач мене, я тут подумав, може тобі дійсно щось потрібно . . . Ось тримай, тут рівно 30.
– Таточку! Спасибі, тату!
Хлопчик узяв ці гроші і підняв подушку, де вже лежало кілька зім’ятих купюр. Потім він взяв усі гроші, полічив і подивився на батька.
Батько, побачивши, що в сина є гроші, розлютився:
– У тебе ж вже є гроші, а ти просиш у мене ще . . .
– Тато – перебив його син. – Я просив у тебе гроші, тому, що у мене не вистачало. А тепер тут рівно 50! Можна я куплю в тебе годину твого часу. Прийди, будь ласка, завтра раніше на годину і пограйся зі мною.
- Слово психолога
Пам’ятайте, у нас у всіх є можливість вибору. Але саме від Вас залежить, якою виросте Ваша дитина. Школа – щось корегує, але ми ліпимо з того, що вже замішано. Реальні вчинки – ось що формує поведінку дитини, а не слова та повчання.
На завершення пропоную переглянути невеличкий відеоролик про вдячність дітей до батьків.