Мета: вчити учнів основним правилам поведінки в гостях; ознайомити з особливостями підтримання бесіди в гостях; сприяти збагаченню словника чемними словами та виразами; виховувати почуття гостинності.
Обладнання: ілюстративний матеріал, столовий прибор, серветки.
Хід уроку
Ι Організація класу
ΙΙ Актуалізація опорних знань учнів
— Чи подобається вам ходити в гості?
Чому саме?
— А любите до себе запрошувати друзів?
— Чи існують правила поведінки в гостях?
ΙΙΙ Повідомлення теми та мети
класної години
ΙV Робота над темою класної години
1.Етимологічна цікавинка.
-
Однією з визначальних національних рис українців є гостинність. Гостя шанували, щиро вітали, пригощали. Ця традиція сягає сивої давнини.
Від слова гість походять слова гостювати, пригощати, гостинець, гостини, гостинний, гостинність.
-
Як ви розумієте ці слова?
Сьогодні до нас завітав Буратіно. Він не знає як поводити себе у гостях і як їх приймати. Давайте разом допоможемо йому.
2.Рольова гра.
-
Розіграти ситуацію, проілюструвавши, як поводитися за столом, як правильно користуватися столовими приборами, в якій послідовності.
Зверніть увагу на серветки: чому їх дві — паперова та з
тканини? Яке їхнє призначення?
3.Складання правил поведінки за столом
– За столом не сидять розвалившись.
– Не схиляються низько над тарілкою і не дмухають на гарячу страву.
– Не просять другої порції.
– 3 повним ротом не сміються і не розмовляють.
– Не встають із-за столу, поки всі не закінчать їсти.
– Виходячи із-за столу, не відставляють стілець на середину кімнати, а підсовують його ближче до столу.
4.Міркування над прислів’ями
Перед тим як до вас прийти, Буратіно зустрів Мальвіну. Він почув від неї мудрі думки, але їх не зрозумів. Допоможіть йому.
– Любиш у гостях бувати, люби й гостей приймати.
– Хто в гості не ходить і до себе не зве, той недобрим вважається.
– Дарованому коню в зуби не заглядають.
5.Виправлення помилок Буратіно
Діти, виправте помилки, які допустив Буратіно.
– Вручаючи подарунок, не приховуй свого жалю, що втрачаєш таку гарну річ.
– Розкажи, скільки зусиль ти доклав, аби знайти цей подарунок.
– Усім друзям і знайомим обов’язково покажи свій подарунок й оголоси: «Це я йому подарував», аби не подумали, що ти нічого не приніс.
– Стеж за подальшою долею подарунка. Час від часу нагадуй товаришеві: «Пам’ятаєш, я тобі минулого разу подарував фломастери…»
– Якщо з другом посварився, не забудь у нього відібрати свій подарунок.
6.Робота в групах. Теми для обговорення:
а) «У Оксани день народження» (Діти накривають святковий стіл, запрошують гостей)
б) «У гості — з подарунком» (Що дарувати і як приймати подарунки)
в) «У передпокої» (Як господар вітає і зустрічає гостей)
г) «Скупий і непривітний хазяїн» (Господар сідає на диван, а гість стоїть поряд. Якщо гість сідає на диван, то він його проганяє; не дає подивитись книжки, погратись іграшками.)
ґ) «Як можна розважити своїх гостей»
д) «Свято закінчується» (Господар проводить гостей до дверей, допомагає одягнутися, чемно прощається та запрошує приходити ще.)
7. Читання вірша А. Костецького «У гостях».
У гостях
У Віті—день народження.
Ми всі туди запрошені
І ввечері, о шостій,
Прийшли до нього в гості.
Нам одчинила двері
Мала сестричка Віті
І зразу запитала:
– Хто ноги з вас не витер?
В нас килим не для того,
Аби його бруднити!
Ану, біля порога знімайте черевики!
Та подарунки зразу давайте,
Я сховаю.
Та кришталеву вазу не скиньте!
Я вас знаю!…
Ви думаєте просто
Отак ходити в гості?
А це наука справжня,
Відповідальна справа!…
І меблі у вітальні
Не мацайте руками,
І пальцями по стінах не мажте
– Будуть плями…
І ще сестриця Віті
Щось стала говорити,
Та ми її не слухали
– Хіба це варто слухать?!
– Ми від її «гостинності»
Помчали геть щодуху,
Бо й справді – ох, не просто
Отак ходити в гості!
8.Бесіда за прочитаним
– Пофантазуйте: як розвивалися події далі?
– Чи можна було назвати гостинною сестричку Віті?
– Що вам не сподобалося в поведінці господарів?
– Чи погоджуєтесь ви з прикінцевою фразою дівчинки про те, що «ходити в гості — відповідальна справа»?
9.Правила вихованого господаря
Бути привітним — гостинно зустріти прибулого, допомогти йому роздягнутися, запросити до кімнати, посадити якнайзручніше, чимось зацікавити і розважити його.
Бути уважним — бачити всіх своїх гостей разом і кожного зокрема, знайти час, щоб з усіма хоч трохи поговорити, а сором’язливим або тим, хто вперше прийшов у дім, приділити більше уваги.
Бути люб’язним — заздалегідь продумати не тільки чим пригощати гостей, а й чим зацікавити їх. Крім того, гостинний господар угадує бажання гостей і по змозі виконує їх, не чекаючи, коли його попросять.
Бути щедрим — не шкодувати для гостей книг, марок, платівок, частування, а також часу, старань та зусиль, витрачених на те, щоб добре їх прийняти.
Бути безкорисливим — не вимагати подяки за те, що ви зробили для гостя, не скаржитися на труднощі й турботи, пов’язані з його приходом, не розраховувати на гостинний прийом, частування і подарунки з його боку.
Бути тактовним — не помічати мимовільних промахів та помилок гостя, не починати розмов на неприємні йому теми, не влаштовувати таких ігор і розваг, де господар виглядатиме вправним, а гість — навпаки.
10.Вправа «Мікрофон»
Які правила поведінки у гостях ви запам’ятали?
– Запрошуючи в гості, завчасно подбай про запрошення.
– Одягніться відповідно до ситуації.
– Господар допомагає гостям зняти верхній одяг.
– 3 усіма гостями господареві необхідно поводитися однаково привітно.
– Подарунок необхідно розгорнути, роздивитися і щиро подякувати тому, хто його приніс.
– Найкращі місця — гостям.
– Знайдіть цікаву, спільну для всіх гостей тему для обговорення або гру.
– Гостей, які йдуть додому, необхідно провести (до дверей, на вулицю або до автобусу)
—Тепер я вважаю, що Буратіно добре засвоїв правила поведінки у гостях і буде знати як приймати гостей.
V Підсумок уроку
«Незакінчені речення»
– Сьогоднішня класна година навчила мене…
– Це рішення я прийняв тому,що…
– Найцікавішим завданням було…