Дерево міцне корінням,
а людина — друзями.
Народна мудрість
Учитель оголошує тему уроку, план та епіграф. Наголошує, що наприкінці уроку учні повинні пояснити слова епіграфу — розв’язати проблемне завдання.
Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про дружбу написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.
У Святому письмі є багато посилань на дружбу. Наприклад: «Правдивий друг любить за всякого часу, в недолі ж він робиться братом», «Є товариші на розбиття, та є й приятель, більше від брата прив’язаний».
Зараз усі ви – школярі. Основна ваш праця – навчання. Воно вимагає вміння жити в колективі, довіряючи одне одному, організованості, дисципліни, відповідальності за свої слова та вчинки. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.
Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним.
Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч – о – пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви принесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
Щоб дискусія була відвертою створити в класі атмосферу довіри і взаємоповаги. Досягти цього можна, зокрема, посилаючись на «Правила дискусії».
-
Якщо хтось говорить – слухай.
-
Кожний говорить по черзі, а не всі водночас.
-
Якщо хочеш висловитись, підніми руку.
-
Не перебивай того, хто говорить.
-
Не смійся, коли хтось говорить (за винятком, якщо хтось жартує!)
Завдання № 1
На початку уроку звучить запис пісні «Справжній друг», муз. П. Савельєва, сл. М. Пляцковського.
Дружба віддана не зламається
Не розклеїться від дощу й негод.
Друг в біді не лишить,
Добрим словом втішить,
Отакий він, незрадливий, справжній друг!
Ми посваримось і помиримось,
«Нерозлийвода»,— кажуть всі навкруг.
Вдень чи ніч негожу,
Друг мені поможе,
Отакий він, незрадливий, справжній друг!
Друг завжди мене прийде виручить,
Він не жде подяк і не жде послуг.
Буть комусь в пригоді
В будь-якій погоді
Ось що значить незрадливий, справжній друг!
Запитання до класу: Про що йдеться у пісні?
Після обговорення відповідей учні або вчитель підбивають підсумки.
Гра «Кошик».
Завдання учням — підібрати синоніми до слова «дружба».
(Можливі відповіді: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога, та ін.)
Висновок. Отже дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив’язаності.
Завдання № 2
З чого починається дружба і вміння дружити.
Робота в групах.
Учні повинні записати по три ознаки початку дружби.
(Можливі відповіді: ходили разом у дитсадок; поряд живуть; познайомилися у школі, на вулиці, святі, у спортивній, музичній чи школі мистецтв, на занятті гуртка; разом відпочивали в санаторії, таборі відпочинку та ін.)
Завдання № З
Чи всі ми вміємо дружити?
Групам необхідно навести приклади того, чи вміють вони дружити і що, на їх думку, головне у дружбі.
(Можливі відповіді: допомагати одне одному; не видавати секрети друга, бути відвертим, щирим з другом, не ображати, ділитись, вміти пробачати, довіряти другові, мати спільні справи та інтереси та ін.).
Завдання № 4
Складання правил товаришування.
-
Бути щирим, відвертим.
-
Не видавати секретів інших.
-
Ділитися з друзями (другом).
-
Не ображати друзів.
-
Не боятися попросити пробачення.
Завдання №5
Кого ми називаємо другом.
Гра «Мій друг (подружка)».
Діти по черзі розповідають про своїх товаришів у класі, не називаючи їх імен. Слухачі повинні за описом відгадати ім’я друга. Той, хто правильно відгадав, стає ведучим.
Завдання № 6
За що ми цінуємо своїх друзів?
Учні повинні проаналізувати свої виступи під час гри. «Мій друг (подруга)» і назвати головні риси, притаманні справжнім друзям.
Колективна робота: учні по черзі називають риси, які, на їхню думку, притаманні справжньому другові, не повторюючи вже названі.
(Можливі відповіді — вірність, взаємодопомога, взаємоповага, відвертість, щирість, поступливість, щедрість, прихильність та ін.)
Гра «Я почну, а ти – закінчуй».
-
Друг – це той, хто …
-
Мого кращого друга я ціную за …
-
Справжній друг ніколи не …
-
Я можу бути гарним другом, тому що …
-
Дружити – це значить …
Завдання № 7
Практична робота
(І, ІІ Варіант)
Практична робота
І – Варіант
Розфарбуйте запропоновані Вам предмети одягу.
Відтінків якого кольору вийшло найбільше?
_______________
Практична робота
ІІ – Варіант
Розфарбуйте запропоновані Вам предмети одягу.
Відтінків якого кольору вийшло найбільше?
_______________
Червоному кольору надають перевагу люди з альтруїстичними схильностями. Як правило, одяг, в якому переважає такий колір, носять сміливі, вольові, рішучі й товариські люди. Тим часом ті, кому цей колір не подобається, швидше за все, страждають комплексом неповноцінності й не прагнуть бути в центрі уваги.
Жовтогарячому кольору надають перевагу ті, у кого добре розвинена інтуїція, або невиправні мрійники.
Жовтому кольору надають перевагу ті, хто любить спокій і мир; як правило, з такими людьми завжди легко спілкуватися. Шанувальники цього кольору впевнені в собі, своїми діями вони приносять задоволення тим, хто їх оточує; вони швидко знайомляться з новими людьми, дають слушні поради, не зосереджують увагу на своїх невдачах.
Зелений колір приваблює того, хто бажає якомога швидше досягти мети, є надзвичайно наполегливим і не схильним до компромісів. Як правило, таким людям важко перебувати в колективі через свою прямолінійність і критичність.
Синій колір — це колір скромних і м’яких людей. Зазвичай, ті, хто надає перевагу цьому кольору, легко знаходять собі приятелів у будь-якому колективі, схильні йти на компроміс, не дратівливі й завжди готові допомогти у важку хвилину.
Рожевий колір виказує емоційних і вразливих людей. Ці люди аж ніяк не прагматики, вони готові любити увесь світ і прагнуть зробити його добрішим.
Коричневий колір полюбляють шанувальники норм, правил та традицій. Зазвичай, це статечні люди, з гарним матеріальним становищем, вони чітко знають, що добре, а що погано.
Білий колір виказує охайних акуратистів. Але, на жаль, він дає обмаль інформації, за допомогою якої можна розкрити психологію людини.
Чорному кольору надають перевагу ті, хто не дуже впевнений у сьогоднішньому дні й у своєму становищі, для шанувальників цього кольору життя розфарбоване в похмурі тони.
Сірому кольору надають перевагу обережні люди; вони готові сто разів подумати, перш ніж прийняти якесь рішення, але й від нього можуть відмовитися в останню мить. Як правило, ці люди надзвичайно обережно налагоджують стосунки й не схильні заводити нові знайомства.
Завдання № 8
Розв’язання проблемного питання.
Учні на основі здобутих на уроці знань роблять висновки щодо епіграфу уроку, прислів’я — «Дерево міцне корінням, а людина – друзями».
Завдання № 9
Підібрати по три прислів’я та приказки про дружбу, друзів.
-
Дружба та братство – дорожче багатства.
-
Друзі пізнаються в біді.
-
Дружний табун і вовків не боїться.
-
Дружба – найбільший скарб.
-
При горі та в лиху годину пізнаєш вірну людину.
-
Не той друг, хто лащиться, а той, що печалиться.
-
Життя без друзів неповноцінне.
-
Людина без друзів, що дерево без коріння.
-
Без друзів погано жити, іноді – неможливо.
На закінчення заняття можна виконати пісню «Пісенька друзів» (сл. і муз. М. Норик).
В дорогу нам рушати час.
Хай дружба поєднає нас,
Бо ми з тобою хлопці-молодці,
І друзі ми — рука в руці.
Коли душа співає,
їй перешкод немає,
Хоча б яка пригода,
Де дружба — там і згода.
Вже підросли ми — ти і я,
Дружна в нас шкільна сім’я,
Тож не барюсь, друже мій,
Рушаймо разом в путь мерщій.
Домашнє завдання: Творче завдання. Скласти розповідь: «Мій друг», «Моя подруга».
Підсумок.
Товаришувати можна з багатьма дітьми, а дружити лише з одним чи кількома. Адже друзів пов’язує велика довіра, повага один до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога.