Країна квітів

Лип 1, 2015

На центральній стіні залу – великий вінок, по боках його – довгі рушники. У центрі вінка написано назву свята.

Звучить пісня „Край” у виконанні С.Ротару. До залу входять ведучі.

 

 

1 ведучий.        Чудова пора року – Красне Літо!

Ласкавим сонечком  Земля зігріта,

Природа – в пишному вбранні…

Чудові всі у Літа дні.

Шумить, співає ліс на різні голоси,

Хлюпоче річка, сповнена краси….

Радіють Літечку дорослі і малі.

Радіє все, що є на цій Землі!

2 ведучий.        Вітаємо всіх гостей на нашому святі! Людина з’являється на світ маленькою і безпомічною. Хто навчить її робити перші кроки, хто допоможе стати здоровою і розумною, чесною, кмітливою, працьовитою і доброю? Звичайно, народна мудрість. Народознавство – це і ніжна мамина пісня над колискою немовляти, і приваблива саморобна іграшка, подарована батьком, це бабусина чарівна казка й дідусева бувальщина.

Звучить фонограма піспі „ Водограй” у виконанні С. Ротару. Гурт дівчат в національному одязі виконує танець

1 ведучий.         Пізнання світу починається з природи. Рослинний світ є добротворцем для людини, який вона шанувала і який обожнювала в усі часи. Тому сьогодні ми поговоримо про вічні супутники людського життя і вгорі, і в радощах – про квіти.

До залу входять учні – читці.( 6 учнів)

1 учень.

Україно! Краю милий,

Краю золотавий,

Поля твої широкополі,

Пісні дзвінкоголосі,

Міста наші рідні,

Сади пишно цвіті,

Пшениці ряснії,

Городи багатії.

 

 

2 учень.

Як багато різнобарвних квітів

Розцвітають на нашій землі.

Їх так люблять всі люди на світі,

І дорослі, і діти малі.

3 учень.

Нема жита без колосся,

Нема ночі без роси,

Якби в нас не було квітів,

То й не знали б ми краси.

1 ведучий.          Палахкотять біля вікон української оселі животрепетним вогнем мальви і жоржини, чорнобривці й маки, буяють різнобарв’ям нагідки, ромашки, пригорнулася до криниці калина. Це вічні обереги нашої духовної спадщини. Усім хто вирушав у далеку дорогу, хто волею долі опинявся далеко від батьківського порога, вони нагадували: „ Там земля мила, де мати народила”.

2 ведучий.          Квіти – постійні супутники нашого життя. Вони на клумбах, у кімнаті, у вазонах. Вони на вишиваних рушниках, скатерках. Ними розмальовували печі, стіни осель. Їх клали за образи, з них робили різні цілющі відвари. А ще квіти – неодмінна прикраса нашого національного одягу.

4 учень.

Квітів, як піску у морі,

Листя у зеленім борі.

Щоби їх перелічити,

Треба двісті років жити.

Чорнобривці, орхідеї,

Гладіолуси, лілеї,

Магнолії і гвоздики,

Квіти дрібні і великі.

Серед них царівни гожі –

Пелюсткові ніжні рожі.

1 ведучий.          Найбільша відзнака українського національного вбрання – віночок зі стрічками.

5 учень.

Сплетімо вінок український сьогодні

Із мальв, чорнобривців, калини,

З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербини.

6 учень.

І ромашок, і волошок

Повні поли нарвемо.

На межі з квіток пахучих

Ми віночка сплетемо.

2 ведучий.          Український віночок. Оспіваний у піснях, оповитий легендами та переказами, опоетизований майстрами пензля і слова, він був і є одвічним символом добра, надії. Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Український вінок символізує життя і кохання, може визначити долю. Дівочий віночок носять юнки кожної весни і літа. Весільний віночок одягають тільки раз – на весілля.

1 ведучий.          А чи знаєте ви ці квіти? Давайте проведемо квіткову вікторину  „ Віночок”

Виходять два учні і загадують загадки.

     1 учень. 

Всі відгадки якщо маєш

Ти на загадки, то знаєш

Ти усе про наш віночок.

     2 учень.

Нумо, донечка, синочок,

Починай відповідати!

Треба це усе всім знати!

Починаю я у риму,

А закінчимо усі ми.

     1 учень.

Не забудь, будь ласка, друже,

У вінку найперша………( ружа ).

 2 учень.

                             Друга квітка теж не зайва,

Друга квітка зветься…….( мальва ).

1 учень.

                             Щоб була гармонія –

Третя в нас – ……… ( півонія ).

2 учень.

А барвінка попередник

У вінку, то наш …… ( безсмертник ).

1 учень.

Як перлина між перлинок –

Так між квітами ……. ( барвінок ).

2 учень.

Цвіт квітневий, цвіт травневий,

Цвіт весняний, цвіт……… ( вишневий )

1 учень.

                             Як згадав ти цвіт вишневий –

Не забудь і ………. ( яблуневий ).

2 учень.

                            Цвіт самої України –

Це, звичайно, цвіт ….. ( калини ).

1 учень.

                            Ось, на небо схожа трошки,

До вінка прийшла ……. ( волошка ).

 

2 учень.

                            Не останній він за змістом,

Зелененький наш …… ( любисток ).

 

1 учень.

                         Плести я віночок вмію.

Зараз черга ……… ( деревію ).

2 учень.

                            А чого ж в вінку три жмені?

Ну, звичайно – лише …… ( хмелю ).

1 учень.

                           Ти розумна в нас дитина!

Про віночок України

Все, що треба – ти вже знаєш.

2 учень.

                             Добре ти відповідаєш.

Значить розум в тебе й в нені –

В голові, а не в кишені.

В центрі залу – коло, яке утворили „квіти”. В центрі кола –  „Україна”. Під тиху музику „квіти” починають свій повільний танок. Кожна „квітка” тримає в руці довгий шарф – стрічку потрібного кольору. На фоні музики і танка віночка „Україна” читає вірш „Плетемо віночок”

Україна.              

Це я – Україна! Я завжди в віночку.

В такому ж віночку й усі мої дочки.

В таких от вінках ми приходим на свято.

Я буду вас вчити віночок сплітати.

Про квіти, стрічки вам усім розповім,

Бо знати про це нам потрібно усім.

Після цих слів темп танцю прискорюється. Виходять двоє дітей в українських костюмах. Музика притихає темп танцю уповільнюється і на фоні тихої музики звучить вірш „Вінок України читаю”.

Україна.

Подивись на квіти України.

Скільки квітів у її саду!

Кожна квітка – справжняя перлина.

Як намисто я вінок сплету.

Українець.

Виберу найкращі з усіх квітів,

Душу квітів зможу прочитати,

І вінок найкрасивіший в світі

Буде ненька – Україна мати.

Кожна квітка, наче на долоні,

Але кожна й таємницю має.

Друже мій, послухаймо сьогодні,

Що нам кожна квітка промовляє.

Українка.

Кожна квітка, як зернятко в колос,

До віночка тулиться й пасує.

Друже мій, послухай квітки голос –

Той хто вміє слухати, той чує.

Подивися, друже, які квіти

Народила Україна – мати!

Кожен з українців мусить вміти

Сплести цей вінок –  і  прочитати.

Танок закінчується.

2 ведучий.         У народі квіти – обов’язкові атрибути народних обрядів, звичаїв.

1 ведучий.          Первісток літа, рум’янець року – червень, привів за собою низку прекрасних свят, серед яких чи не в найбільшому пошанівку в українців – Трійця, свято, яке зведене на подіум серед зеленого клечального, русального тижня, свято, що тісно пов’язане з природою та її окрасою – квітами.

2 ведучий.          Цього дня стародавні римляни святкували день предків – Розалії. На думку дослідників, назва цього свята походить від назви квітки – троянди. Традиція святкування була перейнята давніми слов’янами, а пізніше, з прийняттям християнства на Русі, органічно злилася зі святом Трійці.

1 ведучий.          А ще до зелених літніх свят відноситься свято Івана – Купала.

2 ведучий.          Символом свята є мати-й-мачуха. За легендою, колись дуже давно обвінчалися брат і сестра, не знаючи, що вони родичі. Це великий гріх, і тому вони з горя перетворилися на рослину. Ця рослина поєднала в собі два начала: жовте – це сила сонця, Іван – Купало, а синє – це вода, богиня Мара. До речі, саме Купало й Марена є головними атрибутами цього дня.

1 ведучий.           Кожна квітка – це не лише прекрасне створіння природи, але й красномовні символи.

Айстра, приміром, символізує шляхетність, волошка – простоту і ніжність, мак – красу і молодість, мальва – здоров’я, дзвоник польовий – вдячність, троянда – кохання, ромашка – мир, фіалка – сором’язливість.

Виходять читці і читають вірші про квіти.( 4 учня )

1 учень.              

Волошка – це квітка, що вміє дружити.

Згадай лише як вона дружить із житом.

Волошка любисток в сусідах тримає,

І відданість – так як і він – означає.

2 учень.

В любові щоб жити, щоб щастя мати,

В любистку в дитинстві купала нас мати.

3 учень.               

Як чудово цвітуть, чорнобривці,

Як пишаються цвітом своїм!

Наче сонячні промінці

Сяють світлом своїм золотим.

 

4 учень.              

Ромашка біла – дівоча чистота.

Із сонцем в серці квітка ця цнотлива.

На запитання всі вона відповіла

Цю ніжну квітку не лякають зливи.

2 ведучий.          А ще з рослинами пов’язано багато погодніх прикмет. Візьмемо, для прикладу, звичайну папороть. Якщо побачите у неї скручене донизу листя – сподівайтесь на сонячний день, а випростане – не забудьте захопити з собою дощовика. Придивіться і до жовтої акації: якщо її квіти сильно пахнуть і над ними в’ються комахи – бути негоді.

1 ведучий.          Квіти не тільки  у вінок вплітають. В Україні віддавна поширився звичай класти у першу купіль дитини різні ароматичні рослини, промовляючи при цьому побажання. Використовували для нього квіти, які, за народними розуміннями, давали силу, здоров’я, доброту.

2 ведучий.          Так, у купіль хлопчика клали любисток ( щоб любили ), гілочку дуба          ( щоб був міцний ), барвінок ( щоб довго жив ), чорнобривець ( щоб був чорнобривий ). А в купіль дівчинки – ромашку ( щоб була рум’яна ), калину ( щоб була красива ), любисток ( щоб люб’язна була ), яблуко ( щоб була ніжна ).

Виходять учні читці. (2 учня).

1 учень.             

Висить рушник у хаті на кілочку,

Калина чероніє на столі,

А біля неї – житні колосочки,

Мов пустотливі братики малі.

2 учень.

Це все – моя земля, моя Вкраїна.

Це рук моєї матері тепло.

І цей рушник, яким і дочку, й сина

Благословляє мати на добро.

До залу вбігає танцювальний гурт і виконує танець квітів.

Виходить дівчинка Калинка.

Калинка.

Кожна квітка України

Ще і лікарська рослина.

Усі разом – оберіг,

Щоб ніхто лихий не зміг

Наробити лиха злого,

Щоб не мав для цього змоги.

1 ведучий.          А хто це завітав на наше свято.

Калинка.

Я дівчинка Калинка. Сьогодні я познайомлю вас зі своєю аптечкою. Запрошую її жителів – лікарські рослини.

Під мелодію вальсу заходять діти у костюмах лікарських рослин і розповідають про них. (6 учнів).

 

Ромашка.

Я – Ромашка, або Рум’янок, мила і чиста квітка, маю жовті очка і білі вії. У народній медицині мене використовують при захворюваннях печінки, шлунка. Я приємно пахну і відвар з моїх квітів – чудовий засіб для миття голови і прийняття ванн.

Волошка.

Я – Волошка, здавна улюблениця українських дівчат. Мої сині квітки – символ незрівнянної краси, чистої вроди, мрії про щастя. Відвари моїх квітів лікують очні хвороби, хвороби нирок.

Мати-й-Мачуха.

Я – Мати-й-Мачуха, або Підбіл, рання квіточка весни. Розцвітаю золотистими квіточками. Я маю незвичайне листя: з одного боку воно холодне – мачуха, а з іншого – ніжне і тепле, вкрите сріблястими волосинками – мати. Мене застосовують при застуді, легеневих захворюваннях.

Калина.

Я – Калина. Скільки пісень, легенд, казок про мене складено! Я – найулюбленіша рослина українців. Калинові ягоди лікують багато хвороб: кашель, ангіну, гіпертонію. А відвар із калинової кори застосовують для промивання ран та зупинки кровотечі.

Конвалія.

Я – Конвалія. Мене дуже люблять люди і збирають весною. Вони вдихають мої чудові пахощі. Я – символ чистоти, ніжності. У народній медицині мене вважають квіткою хворого серця. З лікувальною метою використовують не лише квіти, а й листя, кореневище. Настій з мого листя також широко використовують як заспокійливий засіб.

Любисток.

Я – Любисток. Любисток був колись пташкою, яка вчила людей любити один одного. А як помер, то проріс пахучою рослинкою – любистком. Люди люблять його не лише за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають помешкання,  купають у відварі маленьких дітей.

Виконується пісня про квіти.

1 ведучий.        Народна мудрість України ввібрала у себе виплекану за століття красу, поетичні погляди на природу та найдавніші легенди, якими овіяне існування рослинного світу. Тож прикладімося серцем до живлющих джерел народної мудрості, не даймо замулитись і зникнути їм, захистимо і збережемо квіти, трави і дерева, що стали символом нашого буття. На жаль, ми часто забуваємо, що природа подарувала свої цілющі скарби людині навік. І ми повинні берегти їх, як своє життя.

Наперед виходять усі учасники свята.

1 учень.

Любити природу – це значить берегти її!

2 учень.

Любити природу – це значить любити батьківщину свою!

3 учень.

Любити природу – це збагачувати красу рідного краю!

4 учень.           

Адже квіти – це історія нашого народу!

5 учень.

Квіти – це пісня нашого народу!

Всі разом.

Квіти – це ми!  ( напис викладається із літер ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слова

1 учень.

Україно! Краю милий,

Краю золотавий,

Поля твої широкополі,

Пісні дзвінкоголосі,

Міста наші рідні,

Сади пишно цвіті,

Пшениці ряснії,

Городи багатії.

2 учень.

Як багато різнобарвних квітів

Розцвітають на нашій землі.

Їх так люблять всі люди на світі,

І дорослі, і діти малі.

3 учень.

Нема жита без колосся,

Нема ночі без роси,

Якби в нас не було квітів,

То й не знали б ми краси.

4 учень.

Квітів, як піску у морі,

Листя у зеленім борі.

Щоби їх перелічити,

Треба двісті років жити.

Чорнобривці, орхідеї,

Гладіолуси, лілеї,

Магнолії і гвоздики,

Квіти дрібні і великі.

Серед них царівни гожі –

Пелюсткові ніжні рожі.

5 учень.

Сплетімо вінок український сьогодні

Із мальв, чорнобривців, калини,

З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербини.

6 учень.

І ромашок, і волошок

Повні поли нарвемо.

На межі з квіток пахучих

Ми віночка сплетемо.

 

1 учень. 

Всі відгадки якщо маєш

Ти на загадки, то знаєш

Ти усе про наш віночок.

 2 учень.

Нумо, донечка, синочок,

Починай відповідати!

Треба це усе всім знати!

Починаю я у риму,

А закінчимо усі ми.

     1 учень.

Не забудь, будь ласка, друже,

У вінку найперша………( ружа ).

 2 учень.

                             Друга квітка теж не зайва,

Друга квітка зветься…….( мальва ).

1 учень.

                             Щоб була гармонія –

Третя в нас – ……… ( півонія ).

2 учень.

А барвінка попередник

У вінку, то наш …… ( безсмертник ).

1 учень.

Як перлина між перлинок –

Так між квітами ……. ( барвінок ).

2 учень.

Цвіт квітневий, цвіт травневий,

Цвіт весняний, цвіт……… ( вишневий )

1 учень.

                             Як згадав ти цвіт вишневий –

Не забудь і ………. ( яблуневий ).

2 учень.

                            Цвіт самої України –

Це, звичайно, цвіт ….. ( калини ).

1 учень.

                            Ось, на небо схожа трошки,

До вінка прийшла ……. ( волошка ).

2 учень.

                            Не останній він за змістом,

Зелененький наш …… ( любисток ).

1 учень.

                         Плести я віночок вмію.

Зараз черга ……… ( деревію ).

 

2 учень.

                            А чого ж в вінку три жмені?

Ну, звичайно – лише …… ( хмелю ).

1 учень.

                           Ти розумна в нас дитина!

Про віночок України

Все, що треба – ти вже знаєш.

 

2 учень.

                             Добре ти відповідаєш.

Значить розум в тебе й в нені –

В голові, а не в кишені.

 

Україна.              

Це я – Україна! Я завжди в віночку.

В такому ж віночку й усі мої дочки.

В таких от вінках ми приходим на свято.

Я буду вас вчити віночок сплітати.

Про квіти, стрічки вам усім розповім,

Бо знати про це нам потрібно усім.

 

Україна.

Подивись на квіти України.

Скільки квітів у її саду!

Кожна квітка – справжняя перлина.

Як намисто я вінок сплету.

 

Українець.

Виберу найкращі з усіх квітів,

Душу квітів зможу прочитати,

І вінок найкрасивіший в світі

Буде ненька – Україна мати.

Кожна квітка, наче на долоні,

Але кожна й таємницю має.

Друже мій, послухаймо сьогодні,

Що нам кожна квітка промовляє.

 

Українка.

Кожна квітка, як зернятко в колос,

До віночка тулиться й пасує.

Друже мій, послухай квітки голос –

Той хто вміє слухати, той чує.

Подивися, друже, які квіти

Народила Україна – мати!

Кожен з українців мусить вміти

Сплести цей вінок –  і  прочитати.

1 учень.               

Волошка – це квітка, що вміє дружити.

Згадай лише як вона дружить із житом.

Волошка любисток в сусідах тримає,

І відданість – так як і він – означає.

2 учень.

В любові щоб жити, щоб щастя мати,

В любистку в дитинстві купала нас мати.

3 учень.               

Як чудово цвітуть, чорнобривці,

Як пишаються цвітом своїм!

Наче сонячні промінці

Сяють світлом своїм золотим.

4 учень.              

Ромашка біла – дівоча чистота.

Із сонцем в серці квітка ця цнотлива.

На запитання всі вона відповіла

Цю ніжну квітку не лякають зливи.

1 учень.             

Висить рушник у хаті на кілочку,

Калина чероніє на столі,

А біля неї – житні колосочки,

Мов пустотливі братики малі.

2 учень.

Це все – моя земля, моя Вкраїна.

Це рук моєї матері тепло.

І цей рушник, яким і дочку, й сина

Благословляє мати на добро.

Калинка.

Кожна квітка України

Ще і лікарська рослина.

Усі разом – оберіг,

Щоб ніхто лихий не зміг

Наробити лиха злого,

Щоб не мав для цього змоги.

Калинка.

Я дівчинка Калинка. Сьогодні я познайомлю вас зі своєю аптечкою. Запрошую її жителів – лікарські рослини.

 

Ромашка.

Я – Ромашка, або Рум’янок, мила і чиста квітка, маю жовті очка і білі вії. У народній медицині мене використовують при захворюваннях печінки, шлунка. Я приємно пахну і відвар з моїх квітів – чудовий засіб для миття голови і прийняття ванн.

 

Волошка.

Я – Волошка, здавна улюблениця українських дівчат. Мої сині квітки – символ незрівнянної краси, чистої вроди, мрії про щастя. Відвари моїх квітів лікують очні хвороби, хвороби нирок.

Мати-й-Мачуха.

Я – Мати-й-Мачуха, або Підбіл, рання квіточка весни. Розцвітаю золотистими квіточками. Я маю незвичайне листя: з одного боку воно холодне – мачуха, а з іншого – ніжне і тепле, вкрите сріблястими волосинками – мати. Мене застосовують при застуді, легеневих захворюваннях.

Калина.

Я – Калина. Скільки пісень, легенд, казок про мене складено! Я – найулюбленіша рослина українців. Калинові ягоди лікують багато хвороб: кашель, ангіну, гіпертонію. А відвар із калинової кори застосовують для промивання ран та зупинки кровотечі.

Конвалія.

Я – Конвалія. Мене дуже люблять люди і збирають весною. Вони вдихають мої чудові пахощі. Я – символ чистоти, ніжності. У народній медицині мене вважають квіткою хворого серця. З лікувальною метою використовують не лише квіти, а й листя, кореневище. Настій з мого листя також широко використовують як заспокійливий засіб.

Любисток.

Я – Любисток. Любисток був колись пташкою, яка вчила людей любити один одного. А як помер, то проріс пахучою рослинкою – любистком. Люди люблять його не лише за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають помешкання,  купають у відварі маленьких дітей.

1 учень.

Любити природу – це значить берегти її!

2 учень.

Любити природу – це значить любити батьківщину свою!

3 учень.

Любити природу – це збагачувати красу рідного краю!

4 учень.           

Адже квіти – це історія нашого народу!

5 учень.

Квіти – це пісня нашого народу!

Всі разом.

Квіти – це ми!  

Залишити відповідь