Мета: сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних і творчих здібностей школярів під вивчення теми «Вирази, тотожності, рівняння»; формувати інтерес до математики, виховувати почуття відповідальності.
Обладнання: картки з завданнями, малюнки.
Хід роботи
1. Організаційний момент (2-3 хв.);
2. Повідомлення теми, мети, створення мотивації (1-2хв.);
3. Гра(35хв.).
Правила гри
Клас ділиться на 2- 4 групи залежно від кількості учнів. Призначаються посередники між групою і вчителем, які мають брати участь у грі, але їхнім обов’язком є приносити розв’язки до стола вчителя. Для гри необхідні двоє: ведучий і помічник.
Ведучий. Уявіть, що ви потрапили в загублений світ, який знаходиться невідомо де і з якого можна вибратися, тільки пройшовши через нього. Там ви побачите те, чого в своєму житті ніколи не зустрічали. В цьому світі ростуть величезні дерева, квіти, які набувають небувалих і незрозумілих форм.
Якщо подивитесь під ноги, то побачите жовтувато рожевий грунт з безліччю різноманітних слідів. Кому вони належать? Це сліди не тигрів і навіть не слонів, а велетенських доісторичних тварин, які населяли нашу землю 120-60 мільйонів років тому.
Завдання кожної групи – пройти через територію динозаврів. Для цього потрібно розв’язати завдання, які ставить той чи інший велетень.
Коли ви заходите на територію якогось динозавра, спочатку вам представляють його зображення, а потім завдання.
На розв’язання завдання відводиться певний час.
І етап. Зустріч з диплодоком.
Поблизу боліт бродили найбільші сухопутні тварини всіх часів – диплодоки. Їх довжина від голови до хвоста сягала 27м., а вага – 10т. хоча диплодок мав величезні розміри, але був травоїдним, збирав листя з дерев, коріння і плоди.
Завдання
1. Виконайте дії:
;
2. Знайдіть значення виразів:
;
;
Перша правильна відповідь – 4 бали;
Друга… – 2 бали;
Третя… – 1 бал;
Відповідь з помилками – 0 балів.
ІІ етап. Зустріч з птеранодоном.
Птеранодон – літаючий ящір, нащадок більш давніх – рамфоринга і птеродактера.
Кожне з розгорнутих крил птеранодона досягало 4м., але його тіло було невелике – розміром з гусака. Птеранодони мешкали величезними зграями вздовж морського узбережжя. Вони вправно ловили рибу своїми довгими беззубими дзьобами.
Завдання
Доведіть, що:
А) сума 24*17+17*6 ділиться на 5;
Б) різниця 34*85-74*34 ділиться на 11;
В) вираз 28*15-12*15+23*15 ділиться на 13.
Перша правильна відповідь – 3 бала;
Друга… – 2 бали;
Третя… – 1 бал;
Відповідь з помилками – 0 балів.
ІІІ етап. Зустріч з еластозавром.
Еластозавр – водний ящір, який був хижаком і , можливо, предком морських котиків і тюленів.
Еластозаври досягали 12м по довжині. Половина її припадала на довжелезну шию з головою. Тіла еластозаврів було добре пристосоване до життя у воді. Маленька голівка елестозаврів мала зубасту пащу. Ці ящери спритно ловили рибу. Пізніше з’явилися інші водні тварини – іхтіозаври і дельфіни.
Завдання
Чи є тотожно рівними вирази:
А) х – у і у – х;
Б) -2а + 2а і 0;
В) (а + в)*0 і а + в;
Г) 2х + 7 і 2*(х +7) ?
Перша правильна відповідь – 2 бала;
Друга… – 1 бали;
Відповідь з помилками та інша – 0 балів.
IV етап. Зустріч з стегозавром
Стегозавр хоч і великий за розміром, але травоїдний. Цей динозавр жив у болотах та на берегах озер. Довжина його тіла – 9м, а задніх ніг – 3-4м, а передніх лише 1-2м. його мозок був найбільшим за волоський горіх. Не спині та хвості стегозавра знаходилось безліч рогових пластин, що захищали його.
Попри колосальні розміри, стегозавр мав багато ворогів, які часто дошкуляли йому, та гострі вирости на тілі захищали його.
Завдання
Спростіть вираз:
А) -2,6 (5 – с) – с + 8;
Б) 0,2 (3а – 1) + 0,3 – 0,6а;
В) 5(0,6 – 1,5р) + 8 – 3,5 р;
Г) 3(2а + 0,01) + 0,55а – 7;
Д) 12р + 9 – 6,5(3р + 1).
Перша правильна відповідь – 4 бала;
Друга… – 3 бали;
Третя… – 1 бал;
Відповідь з помилками – 0 балів.
V етап. Зустріч з тиранозавром.
Тиранозавр – найстрашніший динозавр. Його довжина 14м. Один крок царя ящерів становив 4м, слід на поверхні грунту – більше 80см завдовжки, а зуб завбільшки 30см. Навіть найбільші ящери ховались від нього в воду. Цей монстр розривав свою здобич велетенською пащею. Людина з піднятими руками могла легко поміститися у ній.
Завдання
1) Чи рівносильне рівняння:
А) 7(х – 3) = 49 і х – 10 = 0;
Б) 1 – х = 10 і 2х + 6 = -3?
2) Доведіть, що коренем рівняння 1,4(у + 5) = 7 + 1,4у є будь-яке число.
Перша правильна відповідь – 5 бала;
Друга… – 4 бали;
Третя… – 3 бал;
Відповідь з помилками – 0 балів.
VI етап. Зустріч з торозавром
Торозавр важив 8-9тонн. Його довжина сягала 7,5м, він мав найбільшу голову поміж усіх тварин, що будь-коли мешкали на землі, – 2,6 метра завдовжки. Попри його страшний вигляд, він не був хижаком. Його їжа – рослини.
Оскільки про життя багатьох динозаврів нам нічого невідомо, то можна припустити, що торозавр – предок мамонтів та носорогів.
Завданя
1. Розв’яжіть рівняння:
А) ;
Б) p – p;
В) 5у = 6у;
Г) (13х – 15) – (9 + 6х) = -3х;
2. При яких значеннях змінної, значення виразів 2m – 13 і m + 3 рівні ?
Перша правильна відповідь – 3 бала;
Друга… – 1 бали;
Відповідь з помилками – 0 балів.
VII етап. Зустріч з спінозавром
Спінозаври жили на нашій планеті близько 80млн років тому. Це один із найнебезпечніших ящерів-хижаків – велика тварина довжиною до 12м. На спині у нього стримів високий кістяний гребінь, що допомагав зігрітися в променях ранішнього сонця після холодної ночі. Цей гребінь дістався ящерові, мабуть, від давніх риб, що населяли планету задовго до динозаврів.
Завдання
Спростіть вираз 4,4 – (9,6 – 1,2а) і знайдіть його значення, якщо а = -3,5.
Перша правильна відповідь – 2 бала;
Друга… – 1 бали;
Відповідь з помилками – 0 балів.
VIII етап. Зустріч з дейдоніком
Дейдонік найстаріший хижак свого часу.
Це не великий динозавр. Але величезні гострі кігті на лапах робили його дуже небезпечним. Дейдоніки полювали зграями. Зберігати рівновагу при швидкому русі їм допомагав довгий прямий хвіст.
Завдання
Задача. Чи можна розмістити 159 книжок на трьох полицях так, щоб на першій полиці було на 8 книжок менше ніж на другій, і на 5 книжок більше ніж на третій.
Перша правильна відповідь – 5 бала;
Друга… – 4 бали;
Третя… – 3 бал;
Відповідь з помилками – 0 балів.
4. Підбиття підсумків і нагородження переможців.