Програма свята:
1.Представлення команд.
2.Домашнє завдання.
3.Конкурс годівниць для птахів.
4.Конкурс дослідників:
4.1. Визнач птаха;
4.2. Перевірка пам’яті;
4.3. Окомір;
4.4. Чиє крило?
5.Конкурс імітаторів:
5.1. Пантоміма;
5.2. „Годівля курей”;
5.3. Естафета „Гніздо шишкаря”.
6.Гонка за лідером.
7.Підведення підсумків.
Задіяні особи:
1.Ведучий.
2.Учитель біології.
3.Двоє асистентів.
4.Журі у складі 3 чоловік.
Необхідне обладнання:
1.Ручки. 2.Чисті листки паперу. 3.Бінокль. 4.Визначник птахів. 5.Кнопки. 6.Секундомір. 7.Листівки з зображеннями птахів. 8.Рулетка. 9.Опудала чи тушки птахів. 10.Крила птахів. 11.Зернівки кукурудзи. 12.Пінцети. 13.Скляні колби. 14.Стебла очерету. 15.Невеликий м’ячик, або шарик.
ХІД ЗАХОДУ
УЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ: Сьогодні за вікном уже справжня зима. Снігом вкрило землю, ріки позамерзали, на вулиці тріщить мороз. Нам з вами мороз не страшний, адже ми у теплому залі, але він є причиною смерті сотень зимуючих птахів. Учені довели, що з кожних 10 синичок протягом зими гине 8. Чи можемо ми допомогти птахам вижити? Так, звичайно. Потрібно для цього небагато – змайструвати годівничку і регулярно підгодовувати зимуючих птахів. Ми з вами тут зібрались не тільки для того щоб приємно провести час, а й для того щоб ще раз нагадати усім про наших зимуючих птахів – справжніх патріотів рідного краю, який вони не залишили навіть за суворих зимових умов.
ВЕДУЧИЙ: А зараз розпочинаємо наше свято. Ми маємо декілька команд, які вже кілька днів готувались до цього свята, збирали приказки (вірші, пісні) про птахів, майстрували годівнички, малювали емблему, практикувались у визначенні птахів в польових умовах, працювали з літературою, адже від цього залежить якість виступу кожної команди.
Прошу приготуватись нашому поважному журі до оцінювання результатів підготовки команд. Нагадую присутнім хто ж входить до складу журі…
А тепер давайте запросимо наші команди. Журі оцінює відповідність темі і оригінальність назви команди, емблему команди і девіз.
(Проходить представлення капітанами своїх команд, захист назви і емблеми).
Одним із домашніх завдань було зібрати якомога більше приказок (віршів, уривків пісень) про птахів. Зараз кожна команда зачитає своїм суперникам першу половину приказки (вірша, уривка пісні) із свого списку, якщо суперникам вдасться правильно її закінчити, то вони отримають додатковий бал, якщо ні, то бал нараховується команді, яка зачитала приказку (вірш, уривок пісні).Наприклад: «Летіла зозуля … та й стала кувати» (проходить конкурс) Тепер здайте свої матеріали журі, для визначення команди, яка зібрала найбільше приказок (віршів, уривків пісень) про птахів.
Наступний наш конкурс, до якого необхідно було підготуватись ще дома – це конкурс годівниць для зимуючих птахів. Прошу журі звернути увагу на кількість представлених від кожної команди годівниць, їх оригінальність, практичність, складність виготовлення.
(один учасник від кожної команди представляє присутнім годівниці, вказує на їх переваги і особливості. Журі оцінює. )
Конкурс дослідників, який ми зараз розпочинаємо, вимагає від учасників уміння визначати місцевих птахів швидко, якісно, на різній відстані, за різними частинами тіла.
На першому етапі командам доведеться за допомогою бінокля та визначника визначити види птахів, які зображені на картках різного розміру і розташовані на віддаленій стіні залу. Перемагає та команда, яка зробить це найшвидше. (команди по черзі визначають птахів і записують їх назви на листках, які передають журі)
Тепер прошу журі звірити відповіді команд із зображеннями птахів. Це були такі птахи…
Зараз від кожної команди ми запрошуємо по одному учаснику, який не тільки добре знає наших птахів, але й має добру пам’ять. Їм доведеться протягом 10 секунд розглянути 15 зображень добре відомих птахів, а потім по пам’яті записати їх назви на листках і передати для оцінювання журі.
Поки наші знавці птахів пишуть свої відповіді ми проведемо наступний етап нашого конкурсу, який називається „Окомір”. Для визначення птахів важливе значення має вірно визначати їх розміри. Зараз мої асистенти запропонують вам декілька опудал (тушок) птахів. Вам необхідно на відстані спробувати визначити довжину їх тіла. Виграє та команда, яка вкаже найточніші цифри.
(проходить конкурс)
Зараз наше журі повідомить проміжні результати наших змагань, але перед тим я назву тих 15 птахів, які були запропоновані нашим знавцям для запам’ятовування.
(показуються зображення і називаються види птахів)
Часто присутність певного виду птахів на даній території можна виявити не тільки побачивши чи почувши його, а й по слідах їх життєдіяльності чи залишках цих птахів. Зараз нашим командам доведеться визначити якому виду птахів належали запропоновані їм крила (крила зібрані з птахів, які загинули на автошляхах чи стали жертвою хижаків). За кожну вірну відповідь командам нараховується по одному призовому балу.
(проходить конкурс)
На цьому етапі конкурс дослідників закінчується, а розпочинається конкурс імітаторів.
Перший етап цього конкурсу – пантоміма. Запрошуємо по одному представникові від кожної команди, їм доведеться без слів, лише жестами і мімікою показати лозунг, що стосується птахів (Не стріляйте хижих птахів!, Підгодовуйте зимуючих птахів!, Птахи – наші друзі!…). Якщо ваша команда не назве вірно лозунг, то це можуть зробити суперники і отримати за це призовий бал. (проходить конкурс)
Мабуть, кожному з нас доводилось спостерігати як швидко і вправно кури збирають розсипане зерно. Нам здається, що це дуже легко, та не все так просто. Зараз ми пропонуємо двом учасникам від кожної команди спробувати зібрати розсипане зерно кукурудзи. Один учасник озброюється пінцетом, а другий пустою колбою. Чим більше ви зберете пінцетом зернівок у колбу, тим краще. На все це вам дається 1 хвилина.
(проходить конкурс)
Тепер передайте ваші колби журі, для визначення переможця. Тепер ви пересвідчилися, що збирати зернівки „дзьобом-пінцетом” досить важко.
А зараз ми розпочинаємо веселу естафету „Гніздо шишкаря”. Перед кожною командою лежить 10-15 гілочок (стеблин очерету) і м’ячик-яйце. Ваше завдання по черзі швидко перенести до вказаного стільця по одній очеретині, будуючи гніздо, а вкінці і м’ячик-яйце. Враховуватиметься швидкість і якість „будівництва”. (проходить естафета).
Перед заключним конкурсом я пропоную нашому журі навести проміжні результати нашого змагання, щоб команди мали можливість зорієнтуватись адже в останньому конкурсі „Гонка за лідером” усе може кардинально змінитись.
(журі наводить результати)
А тепер кожній команді надається можливість відповісти на якомога більшу кількість питань про птахів за 1 хвилину. Кожна вірна відповідь дає один призовий бал. (Питання для конкурсу з книжечки «Пташина вікторина»,Новак В.О., Новак Л.М., 2002 р.)
(проходить конкурс)
Зараз наше журі підведе підсумки і визначить переможця.
(проходить нагородження переможців)
Наше свято ми закінчимо у шкільному парку і садку, адже необхідно розвісити наші годівниці і насипати корму зимуючим птахам. Давайте віддячим їм за турботу про наші садки і за те, що саме завдяки їм у нас з’явилась нагода так приємно і корисно провести час.
(учасники святкування розвішують годівниці на території школи, села та найближчого лісу чи лісосмуги)