Мета: вчити дітей слухати оповідання, відповідати на запитання за текстом; продовжувати вчити вірші; розвивати пам’ять, увагу, мислення, дрібну мускулатуру пальців рук; збагачувати словник словом куцохвоста; виховувати любов до птахів.
Матеріал: іграшка сороки, дві морквини, два конверти, картки з зображенням диких і свійських тварин, сюжетні малюнки до твору, картонні іграшки моркви, буряків ( по кількості дітей); прищіпки різного кольору.
В. Сухомлинського «Цікава Сорока».
Хід заняття
Вихователь. Діти, йшла я в садочок і побачила, як горобці біля ялинки шукали щось поїсти. А в цей час дівчинка з матусею йшли до дитячого садка, дівчинка злякала горобчиків і вони розлетілися. Дівчинка засміялася, а ялинка і горобчики засумували.
Вихователь. Діти, можна так робити, як дівчинка? Чому ні? Відповіді дітей.
Хтось до нас стукає? Зараз я подивлюся. Вихователь заносить іграшку сороки. Вихователь. Малята, привітайтеся із гостею. Малята і гостя вітаються.
Вихователь. Сороко-білобоко, чому ти така сумна?
Сорока. У мене було багато морквин. Я пригостила ними усіх зайців у лісі, а одному не вистачило, і він заплакав. А собі я залишила лише дві морквинки. Вони такі смачні. І досі не можу зрозуміти, чому той заєць плакав? Можливо, ви знаєте.
Відповіді дітей.
Вихователь. Тепер ти зрозуміла, що зайчик дуже хотів їсти, а моркви йому не дісталося. Але ти виправиш свою помилку. Ми знаємо, яка ти працьовита, щедра і вмієш гарно виховувати своїх діток. Діти, розкажіть віршика про сороку-білобоку.
Сорока-Ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила:
Цьому дам, цьому дам,
Цьому дам, цьому дам.
А цьому не дам,
Бо цей буцман
Дров не рубав,
Води не носив,
Пічку не топив.
Діток гулять не водив.
Справжній лежень.
Діти промовляють текст потішки і виконують відповідні рухи.
Сорока. Так це ж про мене! Мені дуже приємно. Діти, я живу в лісі і всіх-всіх знаю, а чи знаєте ви, хто в лісі живе? У мене є портрети тварин, які живуть в лісі та біля людей, але вони переплуталися. Допоможете мені їх розкласти в конверти?
Дидактична гра «Розсели тварин»
Вихователь. Ось картки із зображенням вовка, ведмедя, білки, зайця, лисиці, корови, кози, кота, поросяти. Діти, в конверт, де намальований ліс, потрібно покласти картинки із зображенням диких тварин, а в конверт, де намальована хатка – картки із зображенням свійських тварин. Вихователь перевіряє, як діти виконали завдання і запитує назви тварин та де вони живуть.
Вихователь. Як гарно зайчику, ведмедику, лисичці, вовчику, білочці: вони живуть у такому зеленому красивому лісі. Малята, давайте уявимо, що ми лісові звірі в лісі: походимо як ведмедики, як лисички, а тепер пострибаємо як зайчики. Діти імітують рухи тварин.
Вихователь. Сідайте, діти, тихенько як котики на стільчики.
Сорока. Діти, а ви знаєте, де живе білочка? (Відповіді дітей). Розкажіть-но, мені.
Вихователь. Наші діти знають про білочку віршика і зараз ми тобі його розкажемо:
Діти. Де ти, білочко, живеш?
Що ти, білочко, гризеш?
Білочка-дитина в наголовничку.
У зеленому ліску,
У дуплі у соснячку,
Я гризу горішки,
І гриби, і шишки.
Вихователь. Малята, а ви звернули увагу, що наша Сорока-білобока без хвоста? Хочете, я вам розповім, куди подівся її хвіст.
Вихователь читає твір В. Сухомлинського «Цікава Сорока». Текст супроводжується показом сюжетних малюнків.
Цікава Сорока
В. Сухомлинський
На високому дубі сидить Сорока-білобока. Не така, як інші. Куцохвоста. Хтось висмикнув у неї пір’я з хвоста. А все через цікавість. Сороки дуже цікаві. Усе їм хочеться знати й про все розпатякати лісовим птахам. Побачила раз Сорока-білобока, як маленька білочка скочила в дупло.
«А що там, у дуплі? –думає Сорока. – А як там поживає білочка? Що вона там робить?»
Скік-скік! І от уже Сорока-білобока біля дупла. Боязко влізати. Але ж цікавість бере гору. Полізла Сорока в дупло. Тепло там, тільки чути якийсь писк. Коли це хтось як смикне за хвіст. Заболіло. Закричала сорока й вилетіла з дупла. Сидить на дереві, плаче. Оглянулася – немає хвоста.
От до чого призвела цікавість. Тепер Сорока-білобока стала Сорока-куцохвоста.
Вихователь. Чому Сорока куцохвостою стала? Де їй висмикнули хвоста? Як стали називати Сороку? Відповіді дітей.
Вихователь. Малята, Сорока в нас дуже довго в гостях, а ми її ще не пригостили. Ось у мене є морквинки та бурячки, давайте зробимо із прищіпок їм чупринки – листячко. Якого кольору листячко ? Якого кольору ми візьмемо прищіпки? Так, зелене листя ми зробимо із зелених прищіпок. ( Показує, як до краю картонних овочів прикріпити прищіпки (коротке листя), а до прищіпок ще по одній, по дві (довге листя).
Діти грають у дидактичну гру «Чупринки для бурячка й морквинки».
Вихователь. Ось тепер, Сороко, неси наші гостинці до лісу і пригощай ними всіх звірят, щоб вистачило всім. До побачення!
Використана література
- Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» /Наук. керівник Кононко О.Л. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
- Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / Наук. керівник О.Л.Кононко – К.: Світич, 2009. – 209 с.
- Дидактичні ігри і заняття з дітьми раннього віку / За ред. Є.І. Радіної, М.І. Попової. – К.: Рад.школа, 1975. – 103с.
- Дидактические игры и занятия с детьми раннего возраста / Под ред. С.Л. Новоселовой. – М.: Просвещение, 1985. – 145с.
- Зернятко. Програма розвитку та виховання дитини раннього віку / Під ред. О.Л. Кононко. – К.:Кобза, 2004. – 191 с.
- Методичні рекомендації до програми розвитку та виховання дитини раннього віку „Зернятко” /Під ред. ОЛ.Кононко. – К.: Кобза. – 188 с.