З чого починається дружба і вміння дружити

схеми на дошці: «Квітка дружби», «Коло друзів»;

                                вислови: «Друзів ми здобуваємо не тим, що і отримуємо від них

послуги, а тим,  що самі стаємо їм в нагоді».

                                                                                    (Фукідід, давньогрецький історик).

                                «Вибирай (друга не поспішаючи, але менше поспішай його

проміняти».

                                                                  (Франклін, американський політичний діяч).  

                                  «Той, хто бачить у дружбі тільки користь,  віднімає у дружбі саме

дорогоцінне, що є у неї».

                                                                      (Цицерон, римський письменник, оратор).   

                                 Прислів’я «Дружба найбільший скарб»,

«Друзі пізнаються у біді»,

«Дружній череді вовк  не страшний».

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Визначення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 У ч и те л ь.

Серед людських стосунків,  окрім материнської любові, дружба — одна з

безкорисливіших. Частіше за все  дружба починається з дитинства.

 

  • Як ви гадаєте, з чого складається дружба?

(Діти заповнюють пелюст ки квітки.)

 

 

 

  1. Робота над темою уроку.

Уч итель.

Дружбу цінували з глибокихдавен. Славні українські лицарі — козаки берегли її. Постійність у  дружбі, безкорисливість вважались і світлою стороною характеру запорозьких козаків. За козацькими правилами, гріхом вважалось обдурити  навіть чорта, якщо він попадав козакам у товариші. Козаки браталися між со­бою з метою піклуватися, визволяти і навіть жертвувати життям один за одного, якщо в цьому буде потреба. А для того, щоб дружба мала законну силу між побратимами, вони відправ­лялися до церкви і тут в присутності священика давали клятву. Після цього слухали молитву, дарували один одному хрести й ікони, три рази цілувалися і виходили з церкви як рідні брати до кінця свого житгя.

Робота в групах

 Перша група

Визначити і заповнити «Коло друзів».

  • Хто може стати вашим другом?

 

 

 

Друга група

Визначити, на чому ґрунтується друж­ба? Заповнити схему:

  1. (Схожість характерів)
  2. (Схожість інтересів)
  3. (Спільна робота, спільне навчання)

Третя група

Робота з текстом.

Казка-притча Леонардо да Вінчі

Висунувши голову з гнізда, орленя побачило багато птахів, які літали серед скель. Воно запитало:

  • Мамо, що то за птахи?
  • Наші друзі,— відповіла орлиця.— Орел живе самотньо, але і він часом має потребу в друзях. Всі ці птахи — наші вірні друзі.

Раптом орленя закричало:

Ай-яй, вони поцупили у нас їжу!

  • Заспокойся, синку! Вони нічого не вкрали. Я сама їх пригостила. Яким би орел не був голодним, він неодмінно повинен поділитися частиною своєї здобичі з друзями. На такій висоті вони не в силах знайти собі харчі, і їм слід допомагати.

Завдання:

Зробіть висновок:

«Хто бажає мати вірних друзів, пови­нен … (бути добрим і терплячим, ви­являти увагу до чужих потреб)».

(Мораль: хто бажає мати вірних друзів, повинен бути добрим і терплячим, виявляти повагу до чужих потреб. Причому повага здобувається не си­лою, а великодушністю і готовністю поділити останній шматок з тим, хто цього потребує.)

Четверта група

Робота з текстом.

Із твору В. Сухомлинського

У синьоокої Катрусі велика радість. Понад рік хворів її татко. У лікарні лежав, три операції переніс. І мамі, і Катрусі було тяжко. А сьогодні татко вже на роботі, здоровий і бадьорий.

Радісно сяють Катрусині очі. Прийшов­ши до школи, зустріла однокласників, Петю і Гришу. Поділилась радістю з ними: «Наш татко видужав!».

Петя і Гриша здивовано знизали пле­чима й, нічого не сказавши, побігли ганяти в м’яча.

Катруся пішла до дівчаток:

—Наш татко видужав,— сказала вона.

Одна з дівчат запитала:

-Видужав — ну й що з того?

Катруся відчула, як з грудей до горла підкотився важкий клубок. Вона заплакала.

  • Чому ти плачеш, Катрусю? — почула тихий ласкавий голос Кості, свого мовчазного однокласника.
  • Наш татко видужав…

— Ой, як це добре! — зрадів Костя. Біля нашої хати в бору вже зацвіли  проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і віднесемо  твоєму татові.

Радість сяяла в Катрусиних очах.

Завдання:

  1. Від чого заплакала Катруся?.
  2. Хто викликав радість у Катрусі?
  3. Як ви гадаєте, чи стане Костя дру-| гом Катрусі? Які риси характеру і для цього є

у Кості?

Обговорення виконаних групами завдань

Учитель.

Дружбу слід відрізняти від  приятельства. Вони зовні схожі, а по суті відрізняються. Приятелі, добрі  знайомі це найчастіше за все люди, ( пов’язані спільною роботою, місцем  проживання, навчальним закладом,  але споріднення душ при цьому не  є обов’язковою умовою.

Розмова з приятелем не така відверта,  як з другом, ми говоримо приятелю не все, а тільки те, що вважаємо  за потрібне. Друзям надається право  вести бесіду про все: спільні інтереси,  знайомих, важливі події, проблеми здоров’я і сім’ї, плани тощо.

Що треба робити, щоб завоювати друзів, щоб подобатися людям? Ось що

рекомендує американський психолог Д. Карнегі:

1.Щиро цікавтесь іншими людьми.

2.Усміхайтесь.

  1. Пам’ятайте, що ім’я людини — це найсолодший і найважливіший для неї звук на будь-якій мові.
  2. Будьте добрими слухачами. Заохочуйте інших говорити про себе.
  3. Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
  4. Викликайте у вашого співрозмовника усвідомлення його значущості робіть це

щиро.

Учитель.

Подивіться один на одного і усміхніться. Не бійтесь, що вас неправильно зрозуміють. Усміхніться,  скажіть декілька приємних слів.

Що ви відчули, коли вам усміхалися?

Запам’ятайте це відчуття!

 

(Якщо немає можливості пронести «бро­унівський рух», кожен учень отримує ви­слови про дружбу, в парах пояснює їх, записує у зошит.)

  1. «Той, кого позбавлено щирих друзів, справді самотній».

(Бекон, англій­ський філософ)

  1. «Дружба подвоює радості і скорочує наполовину прикрості».

(Бекон, англійський філософ)

  1. «Не чужий нам той, хто виявляє співчуття до нас».

(Гете, німецький поет)

  1. «Для дружби будь-який тягар лег­кий».

(Гей, англійський поет, дра­матург)

  1. «Невірні друзі — це ластівки, яких зустрічаєш тільки влітку; це соняч­ний годинник, від якого користь до тих пір, поки світить сонце».

(Гіппель, німецький письменник)

  1. «Дружні відношення повинні бути безсмертними».

(Тіт Лівій, рим­ський історик)

  1. «Витривалість віслюка пізнається на нерівній дорозі, вірність дру­га — в життєвих негодах».

(Менандр, давньогрецький драматург)

  1. «Дружба —. священне слово, що поважається усіма і всюди».

(Овідій, римський поет)

  1. «Нещирий друг набагато гірше ли­хого ворога».

(Публій Сір, римський політичний діяч)

  • «Не багатство — друг, а друг — ба­гатство».

(Стобей)

  • «Слово «друг» у всіх на устах, але щирадружба зустрічається нечасто».

(Федр, римський баснописець)

  • «Людина почувається розумнішою поряд з хорошим, розумним дру­гом». (Панфьоров, російський пись­менник)
  • «Найкраще, що є в житті люди­ни,— це його дружба з іншими людьми».

(А. Лінкольн, американ­ський президент)

  • «Якщо хочете судити про людину — помічайте, які її друзі».

(Ф. Фенелон, французький письменник)

  • «Знай, що людям, поки вони живі, без друзів не обійтись; бо краще людині бути без брата, ніж без друга».

(Кабус, таджикський письменник)

  • «Не той друг, хто жаліє, а той, хто допомагає».

(Т. Фуміер, англійський богослов і літератор)

  • «У щирих друзів все спільне».

(Цицерон, римський письменник, оратор)

  • «Єдиний засіб мати друга самому бути ним».

(Емерсон, американський філософ)

  • «Сльози і кінь проливає, а життя не жаліти за друга, крім людини, ніхто не може». (Ф. Гладков, російський письменник)
  • «Ніколи не вступай в дружбу злюди-ною, яку не поважаєш».

(Ч. Дарвін, англійський біолог)

  • «Друзі —- не ті перлини, які при-1 кращають людину».

(Давньоєгипетеька мудрість)

  • «Щирий друг — це найбільше із земних благ, але як раз за цим благом ми менше всього ганяємось».)

{Ларошфуко, французький письменник)

  • «Коли по дорозі дружби рідко хо-) дять, воназаростає терниною».

     (Ріваром, французький письменник)

Обговорення висловів про дружбу.

  • Яке з висловів вам найбільше за­пам’яталося? Поясніть, як ви їх зрозуміли.

Учитель.

Пригадайте народні при­слів’я про дружбу.

  • В пригоді пізнавай приятеля.
  • Дружні й хлібом ситі бувають.
  • Вірний приятель, що найліпший скарб.
  • Без вірного друга велика туга.
  • Людину пізнають по її друзях.
  • Дружній череді вовк не страш­ний.
  • Давній друг ворогом не стане.
  • Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
  • Задля друга нового не покидай друга давнього.
  • Окраса людини —друзі.
  • Річок багато, а джерело одне. То­варишів багато, та щирий — один.
  • Друга шукай. А знайдеш — три­май.
  • Дружба дорожча за золото.
  • Друзі пізнаються в біді.
  • 3 добрим дружись, лихих стере­жись.
  • Не той друг, хто лащиться, а той, хто печалиться.
  • Друга шукай, а найдеш — три­май.
  • У лиху годину пізнаєш вірну лю­дину.
  • Людина без друзів, як дерево без коріння.
  • Людинабездрузів, мов їжа без солі.
  • Не нарікай, що погані люди — твої вороги, дякуй Богові, що вони не твої друзі.
  • Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
  • Добре братство краще багатства.
  • Птах сильний крилами, людина — друзями.
  • Дружні сороки орла заклюють.
  • Пробуй золото вогнем, а друж­бу — грішми.
  • Здобрим здружись, злихим — сте­режись.

(Діти пояснюють прислів’я, які найбільше сподобались, записують у зошити.)

У ч и т ель.

Як ви гадаєте, чи мають друзі обов’язки?

Дружба має і свої суворі обов’язки. Наприклад, якщо друг потребує ва­шої допомоги, просить вас про щось, необхідно йти йому назустріч.

Якщо ваш друг захворів, якщо у ньо­го нещастя чи йому просто потрібна підтримка або порада — не баріться, відкладайте свої справи і поспішайте на допомогу. Ви не перестанете бути для нього другом, якщо не прийдете на допомогу, ще якийсь час. Можливо, обстави ни склад ися не на вашу користь, але трохи пізніше життя поміняє вас  ., місцями. Якщо другу потрібне ваше співчуття, виявіть його; якщо йому   хочеться поділитися радістю, вислухайте його із щирою увагою і цікавістю. Друзям необхідно приділяти увагу і час. Друзів треба поважати.

4.Закріплення.

  • Що таке дружба? Я ку людину на­зивають другом?

5.Підсумок уроку.

  • Чим відрізняються між собою при­ятелі та друзі?
  • В чому полягає відповідальність за друга?
  1. Завдання додому

Скласти твір-мініатюру про своє ро­зуміння дружби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Author: Староприлуцька спеціальна школа

Добавить комментарий