Брати наші менші

Гру 8, 2014

Мета: уточнити і розширити уявлення дітей про комах, птахів, тварин, продовжувати вчити класифікувати групи тварин та птахів; розвивати зв’язне мовлення, вправляти у вживанні складнопідрядних речень; розвивати творчу уяву, мислення, фантазію.

Матеріал: ілюстрації із зображенням комах, птахів, звірів, свійських тварин; автомобіль, вірші, звукозапис голосів птахів; атрибути для рухливої гри “Кіт та птахи”, дидактична гра “Нагодуй птахів”, гра “Лабіринт”.

Хід заняття

Організація дітей.

Вихователь.

Муха, Муха, Цокотуха

Золотиста чепуруха!

Муха стежкою пішла

І копієчку знайшла.

Пішла Муха на базар

І купила самовар.

Читання вірша супроводжується викладанням на фланелеграфі персонажів казки.

Вихователь. Хто ж побував у Мухи на іменинах?

Діти. Таргани, мурахи, павук, комар.

Вихователь. Діти, як можна назвати їх одним словом?

Діти. Це комахи.

Вихователь. Чим схожі всі комахи? Де вони живуть? Що їдять? Що роблять взимку? Ось у мене на смужці паперу намальовані частини тіла різних комах. Чи впізнаєте ви їх? Давайте пограємося зараз в гру “Впізнай комаху за частиною тіла”.

Вихователь нагадує дітям правила та хід гри.

Вихователь. Веселилася Муха з Комаром і вирішили вони поїхати в подорож. Хочете дізнатися на чому вони поїдуть? Послухайте загадку:

Я не їм вівса і сіна

Дайте випити бензину.

Всіх коней я обжену,

Хоч кого наздожену. (автомобіль)

Вихователь. Ось і автомобіль. Правда він чудовий? Але, щоб автомобіль міг їхати, йому потрібний водій. Давайте придумаємо нову комашку, яка і буде водієм. Ви по черзі будете підходити до фланелеграфа і викладати частини тіла з будь-яких комах: голову, тулуб, крила.

Діти виконують завдання, вибираючи частини тіла за власним бажанням.

Вихователь. Ось, яка незвична комаха у нас вийшла. Але, що ще потрібно нашій комасі? Як ми назвемо нову комаху? Давайте придумаємо їй назву, взявши окремі склади від справжніх комах. Що у нас вийде?

Діти. Тармупако, гаравук, вукмар.

Вихователь. Молодці, діти. Ви справжні чарівники. Комаха у нас вийшла чарівна, ім’я у неї незвичайне. Всілася комахи і раптом почула : “Ку-ку-ку!”

Звучить запис голосу птахів.

Вихователь. Діти чому комаха злякалася птахів?

Діти. Птахи поїдають комах, тому вона і злякалася.

Вихователь. Так, правильно! Водій швиденько завів машину і вона поїхала. Голоси яких птахів ви почули? Яких ви ще знаєте птахів?

Вихователь викладає на фланелеграфі птахів, яких називають діти.

Вихователь. На які групи поділяються птахи? Що ви знаєте про домашніх птахів? А яких птахів називають перелітними? Де живуть зимуючі птахи? Що вони їдять? Що є спільного у всіх птахів?

Вихователь. Діти, ви дуже багато знаєте про птахів. Але наші птахи зголодніли, давайте їх погодуємо. Пригадайте, чим харчуються птахи і погодуйте їх.

Проводиться дидактична гра “Нагодуй птахів”.

Вихователь. Ще одна загадка. На малюнку зображено лапи пташок. Визначне, будь ласка, за формою лап, де живе пташка.

Скажіть, будь ласка, що було б, якби пташки були такими великими, як собака та корова?

Гра “Добре – погано”. Коли багато пташок, це добре чи погано?

Добре

  1. Птахи з’їдають багато шкідників.

  2. Птахами можна милуватися.

  3. Спів пташок приємно слухати.

  4. Людина подивилася на пташку і придумала літак.

Погано

  1. Птахи з’їдають частину урожаю.

  2. Птахи вранці голосно співають, тому заважають спати.

  3. Птахи засмічують майдани.

  4. птахи розповсюджують інфекцію.

Вихователь. Молодці, діти. А ви не стомилися? Давайте трішки відпочинемо і пограємо в гру “Горобці та кіт”.

Пригадати з дітьми правила гри, стежити за їх дотриманням під час гри.

Вихователь. Бідний котик залишився голодний. Діти, а хто такий котик? Яких ви ще знаєте домашніх тварин?

Діти називають домашніх тварин, а вихователь викладає їх зображення на фланелеграфі.

Вихователь. Чому їх так називають? Яка користь від них? Придумайте, будь ласка, будь-яке слово, що позначає властивість предмета. Наприклад:

Кішка Скляна

Дерев’яна

Зелена

Різнокольорова з квітами

Вихователь. Розкажіть про цих незвичайних кішок.

Діти. Скляна кішка – це може бути статуетка чи копилка. Дерев’яна кішка – це іграшка. Зеленою кішка може бути тоді, коли дивишся на неї через зелені окуляри чи зелене скло. Також вона могла вимазатися в зелену фарбу. Різнокольорова з квітами – це казкова кішка, одягнена в гарне різнокольорове плаття з квітами.

Вихователь. Діти, ви дуже гарно сьогодні міркуєте. А зараз я пропоную вам придумати професії домашнім тваринам. Ким би вони могли бути?

Діти. Собака – сторож. Кішка – нянька. Кінь – водій. Вівця – в’язальниця. Кролик – лісоруб.

Вихователь. Добре, а де ж наш гарний автомобіль? Приїхала Муха з Комаром до лісу. На узліссі, під розкішною ялиною, побачили колючий клубок. Хто це, як ви думаєте? Яких ще ви знаєте звірів?

Діти називають диких звірів, а вихователь викладає їх зображення на фланелеграфі.

Вихователь. Чим схожі всі звірі? Де вони живуть? Так, діти, дуже добре. А зараз давайте пофантазуємо. Уявіть собі зайця, який живе не в лісі, а на морі. Розкажіть про нього. А що ви розкажете про лисицю, яка живе на дереві? Придумайте слова протилежного значення до тих слів, які я буду називати: лагідна, розумна, велика, довга, дика.

Добре, діти, молодці. Але, що це зайчик мені каже? Діти, зайчик чекає на нашу допомогу. Він просить допомогти йому знайти дорогу до своєї хатки. Давайте допоможемо йому. Нам потрібно пройти лабіринтом і провести зайчика.

Гра “Лабіринт” .

Вихователь. А ось мишка. Придумайте, будь ласка, якесь слово і ми дізнаємось, де знаходиться мишка.

Діти. Мишка Картина.

Вихователь. Де ж знаходиться Мишка?

Діти. Мишка на картині, мишка під картиною, мишка за картиною і т.д.

Вихователь. Діти, скажіть, будь ласка, чи можна за місцем проживання тварини визначити, домашня вона чи дика?

Проводиться дидактична гра “Хто де живе?”

Вихователь. А де ж це наші комахи? Порозповзалася комашня по лісу: метелики, бджоли, оси полетіли до квітів, коники-стрибунці пострибали в траву, а Муха з Комаром полетіли шукати суниць.

Вихователь. Сьогодні на занятті ми з вами говорили про тваринний світ нашої України, про братів наших менших. Багатий він, різноманітний і потребує вашої допомоги, вашої охорони. Пам’ятайте завжди слова вірша:

Коли де бачу квітки очі,

“Люби”, – вона мені шепоче.

Повз деревце іду зелене

“Привіт!” – схиляється до мене.

В гніздечку пташку стріну в гаї,

Питає пташка: “Як ся маєш?”

“Спочинь”, – з болота жаба просить,

“Всміхнись!” – цвіркун сюркоче в просі.

Який же світ кругом чудовий

Додому йду в добрі й любові.

Підсумок заняття.

Залишити відповідь