Життя людини – найвища цінність

Гру 9, 2014

Мета.

                   Спонукати учнів до роздумів над життєвими проблемами;

                    сприяти вихованню високих морально-етичних якостей;

                    виробляти активну життєву позицію.

 Наочне оформлення.

                                 Збірка В. Симоненка «Берег чекань»;

                                 грамзапис пісні «Два кольори»;

                                 крилаті ви­рази, записані на дошці:

Живи не як хочеться, а як можеться

(Народна мудрість)

Найпрекрасніші й найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших

(В. Сухомлинський)

Ні про що не турбуватися, ні за чим не турбува­тися значить не жити, а бути мертвим

(Г. Сковорода)

 Епіграф.

Пам’ятай! Життя є дар,

Великий дар.

І той, хто його не цінує,

       Цього не заслуговує.

                         (Леонардо да Вінчі)

 

 (Звучить запис пісні «Два кольори»).

 

Учитель.

Людське життя… Неповторне і звичне, радісне і сумне, сповнене глибоких переживань, со­лодке, як мед, і гірке, як полин, переплетене черво­ними і чорними тонами, як у цій пісні «червоне — то любов, а чорне — то журба»…

Людина — найбільша цінність на Землі, творець усіх земних благ.

(Учень читає вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина?»).

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій Землі.

Інші ходитимуть люди,

 

 

 

Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе —

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж, не проспи!

Бо ти на землі — людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

 Учитель.

Що людина цінує понад усе? Чому?

(Відповіді дітей).

Учитель.

Довге чи коротке, але воно триває лише від народження й до смерті, його не

можна прожити двічі.

  • Чи має життя мету і сенс?
  • Хто керує людським життям?
  • Чи можна зробити його кращим і щасливішим?
  • Чи має людина право піти з життя або позбави­ти його іншу людину?
  • Що таке життя?

Пропоную кожному висловити свою думку на пос­тавлені питання.

(Відповіді дітей).

  • Життя — це певний проміжок часу, заповнений різноманітними подіями,

 переживаннями, радощами, смутками, які тривають від народження до

смерті.

  • Життя — насамперед, становлення людини, це період, коли людина

розвивається в усіх відношен­нях: фізичному, розумовому, моральному.

Кожна лю­дина прагне певної досконалості: підвищувати освіт­ній рівень,

реалізація і здійснення задумів.

  • Життя кожної людини неповторне, таємниче. Не­повторним, яскравим

буває життя видатних людей: композиторів, художників, письменників. Життя

зви­чайних людей також різниться, кожен крок на життєвому шляху

неповторний, тому неправильно вва­жати, що є дні, якими можна нехтувати.

Учитель.

Дехто гадає, що справжнє життя ще попе­реду, а шкільні роки — це ніби

прелюдія до нього. Ду­маючи про майбутнє, ми недооцінюємо день сьо­ –

годнішній. Послухайте поезію В. Симоненка «Минуле не вернуть».

Учень.

Минуле не вернуть, не виправить минуле.

Вчорашнє — ніби сон, що випурхнув з очей.

Як луки навесні ховаються під мулом,

Так вкриється воно пластами днів, ночей.

 

 

 

Але воно живе — забуте й незабуте,

А час не зупиняється, а молодість біжить,

І миті жодної не можна повернуть,

Щоб заново, по-іншому прожить.

Учитель.

Людина може бути творцем і господарем власного життя. Це залежить від

характеру, знань, вольових якостей, ідеалу, мети або сенсу життя.

Як ви гадаєте, заради кого чи чого людина живе на землі?

(Відповіді учнів).

Жити треба заради інших, приносячи користь суспільству, тільки тоді це буде

повноцінне життя.

Легке життя — легкі шляхи нікуди не ведуть. Лю­дина зобов’язана працювати,

щоб залишити свій слід на землі та виправдати власне існування.

Учитель.

Як треба ставитися до життя? Як ви до­лаєте труднощі?

(Відповіді учнів).

  • Прагнути до життєвих істин;
  • уміти перетворювати мінуси на плюси;
  • уміти бачити в житті не тільки погане, а й добре;
  • не надавати особливого значення «дрібницям» життя;
  • пам’ятати, що все у житті швидкоплинне — і доб­ре, і погане, тому слід

насолоджуватися першим і не засмучуватися другим;

  • бути толерантним у стосунках із людьми;
  • виробити активну життєву позицію;
  • бути оптимістом у житті.

Учитель.

Як оцінити життя людини?

(Відповіді учнів).

  • Роками, вічністю, миттю;
  • важливо не скільки прожила людина, а як прожила;
  • життя буває коротке, як іскра, як спалах і вічне;
  • життя людини оцінюється тим, що вона зуміла чи встигла зробити, залишити

по собі.

Учитель.

 Про це сучасний поет Микола Луків сказав:

Що вона зробила, що змогла,

Скільки сил у неї вистачило,

Щоб на світі більше щастя стало.

– У чому щастя людини?

– У чому ви вбачаєте щастя власного життя?

– Чи має право людина позбавити себе життя?

(Відповіді учнів).

  • Щастя людини у можливості робити щасливими інших людей.

Людина немає права позбавити себе жит­тя.

Це великий гріх, прояв слабкості, легкодухості, розча­рування;

 

 

 

  • лише ті починають цінувати життя, кому доводи­лося бути на краю смерті;
  • життя кожної людини безцінне;
  • життя — це безцінний дар, який людина одержує при народженні, цінуйте

цей дар! Розпоряджатися ним вона буде сама;

  • людина має право на життя, — за статтею 27 Конституції України, — ніхто

не може бути свавільно позбавлений життя.  Обов’язок держави — захищати

його.

Учитель.

    Підведемо підсумок. То в чому полягає сенс життя людини?

(Відповіді учнів).

Учитель.

   Дякую вам за щирі розповіді. І нехай вам щастить у житті.

Хай буде дороговказом для вас Ду­ховний заповіт матері Терези:

Життя — це можливість,

Скористайся нею.

    Життя — це краса,

Милуйся нею.

        Життя — це мрія,

Здійсни її.

Життя — це виклик,

Прийми його.

Життя — повинність твоя насущна,

Виконай її.

Життя — це гра,

Стань гравцем.

Життя — це багатство,

Не розтрать його.

Життя — це кохання,

                        Насолоджуйся ним сповна.

Життя — це таємниця,

                              Пізнай її.

Життя — це король лиха,

                                   Побори все.

Життя — це пісня,

                                       Доспівай її до кінця.

Життя — це боротьба,

Стань борцем.

Життя — це фортуна,

Шукай цю мить.

                                                      Життя таке чудове,

Не згуби його.

                                          Це твоє життя,

                                          Борись за нього!

Залишити відповідь