Структура самопідготовки
2.1 Основні етапи самопідготовки
До основних етапів самопідготовки відносяться:
- I. Вступна частина (підготовча).
ІІ. Самостійна робота учнів.
ІІІ. Підведення підсумків роботи.
Розглянемо детальніше зміст кожного з цих етапів.
- I. Вступна частина (3-5 хвилин)
- Організаційний момент – підготовча частина, яка передбачає створення умов для роботи: санітарно-гігієнічні умови класу, підготовка учнів до самостійної роботи.
- 2. Інтерактивне спілкування (корекційне, інформативно-пізнавальне).
Мовна хвилинка, «Придумай – пригадай» ( повторення правил, таблиці множення тощо), «Бліц-турнір» (за темою виховного заходу або знань з предмету), «Цікавинки» (розв’язання задач, вправ на логічне мислення тощо).
3.Постановка мети і мотиваційної діяльності учнів:
а) чіткий інструктаж з питань організації і проведення самостійної роботи;
б) підготовка учнів до самостійної роботи, де учні разом з вихователем:
- визначають послідовність виконання домашніх завдань;
- усвідомлюють зміст заданого;
- виділяють головне в роботі;
- підраховують час, відведений для підготовки уроків, тобто проводять нормування часу, протягом якого необхідно підготуватися до кожного предмету;
- отримують від вихователя та інших учнів консультації про необхідні дидактичні матеріали, посібники тощо;
- призначають учнів-консультантів;
- складають план самостійної роботи.
- Готовність вихователя:
а) психологічна готовність;
б) знання програмового матеріалу.
- II. Самостійна робота (1година 40 хвилин – 2 години).
Самостійна робота включає наступні етапи:
- Загальне завдання для всього класу.
- Індивідуальні завдання.
- Самостійна робота учнів:
а) раціональне використання часу;
б) культура розумової праці;
в) дисципліна;
г) поєднання фронтальної, групової, індивідуальної роботи.
2.2 Робота педагога на основних етапах самопідготовки.
Робота на кожному з етапів характеризується наступними правилами:
- розумний підхід до використання і розподілу часу, відведеного на виконання кожного предмета та вчити цьому учнів;
- раціональна організація виконання домашніх завдань;
- озброювання учнів доцільними прийомами навчальної праці, тренування учнів у виконанні вимог до самопідготовки;
- здійснювання диференційованого підходу до вихованців, використовування фронтальних, індивідуальних, групових та колективно-групових форм роботи;
- формування навичок у учнів самоконтролю, самооцінки, взаємоконтролю, самоорганізації, вибору раціональних прийомів виконання завдань;
- створювання позитивної настроєності до навчального процесу;
- підкреслювання індивідуального темпу творчого самовиявлення та динаміки зросту учнів.
III. Підведення підсумків роботи (3-5 хвилин).
- Якість виконання завдань.
- Самоконтроль, взаємоконтроль.
- Самооцінка, взаємооцювання.
- Заключний контроль вихователя:
- відзначаються позитивні сторони самостійної діяльності учнів при виконанні домашніх завдань і недоліки в роботі (якщо це необхідно);
- виконані завдання (в окремих випадках) супроводжується усною оцінкою;
- відзначаються старанно виконані завдання не тільки сильними учнями, але і тими, хто працював з великим зусиллям та наполегливістю, обов’язково відзначається індивідуальний темп просування вихованців;
- вихователь обов’язково повинен створювати ситуацію успіху та підтримувати невпевнених та заохочувати відповідальних.
Структурно самопідготовку для учнів можна представити в такий спосіб:
- Аналіз роботи, домашнього завдання.
- Пошук способів виконання завдання.
- Планування самостійної роботи та пошук раціональних прийомів виконання завдань.
- Самостійне виконання завдань.
- Самоперевірка, взаємоперевірка.
- Самооцінка та взаємооцінювання виконаного завдання.