6 клас
№ п/п |
К-сть год. |
Змістовий компонент виховання |
Актуальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи |
1. |
”Я” (розвиток особистості дитини) Зовнішній вигляд людини Основні складові зовнішнього вигляду людини: одяг, взуття, головний убір, зачіска, поста-ва, хода. Призначення різних видів одягу, взуття, головних уборів. Охайність та доречність як за-порука гарного вигляду. Відповідальність людини за зовнішній вигляд. Самопочуття Основні показники гарного (відсутність ознак хвороби, настрій, апетит тощо) та пога-ного (наявність ознак хвороби, поганий настрій, відсутність апетиту тощо) самопочуття. Причини поганого самопо-чуття. Основні чинники гарного са-мопочуття (загартування, що-денна ранкова гімнастика, заняття фізкультурою, пра-вильне харчування, здоровий сон, дотримання санітарно-гігієнічних норм, позитивний настрій тощо). Шкідливі звички (зловживання переглядом телепередач, комп’ютерними іграми, інтер-нетом, розмовами по мобіль-ному телефону тощо) та їхній вплив на самопочуття. Основні фізичні параметри людини (зріст, маса тіла, тем-пература тіла). Характер людини та риси характеру. Здоров’я Щоденне дотримання правил особистої гігієни (розширення знань: виконання санітарно-гігієнічних процедур, миття рук, користування носовою хустинкою тощо). Чистота та охайність як за-порука здоров’я. Правила охорони зору та слу-ху. Зарядка для очей. Основні способи та правила загартування. Правильна постава, хода. Ру-ховий режим. Значення раціо-нального рухового режиму для здоров’я. Культура харчування. Здорове та якісне харчування як запорука здоров’я. Шкідливі звички (вживання алкоголю, наркотичних речо-вин, паління) та їх згубний вплив для здоров’я. Основні правила поведінки під час хвороби. Догляд за хворими. Відповідальність людини за власне здоров’я. Основні правила безпечної по-ведінки. Вміння звертатися по допомогу. Культура поведінки Дотримання дисципліни. Правила спілкування зі стар-шими та однолітками (форми звертання, прохання, запитан-ня, інтонації, жести, міміка). Основні емоційні стани лю-дини, співвіднесення їх з відповідною мімікою та жестами. Основні правила культурної поведінки (вдома, на вулиці, у школі, транспорті; публічних місцях: в кіно, театрі, музеї, бібліотеці тощо; установах і закладах: магазині, аптеці, поліклініці, поштовому відді-ленні тощо). Поведінка за столом. Самоідентифікація Приналежність до певного роду, нації. Власний зовнішній вигляд. Оцінювання зовнішнього виг-ляду (власного та інших людей). Відповідальність за власний зовнішній вигляд. Характер. Риси характеру людини. Самопочуття. Відповідальність за власне здоров’я та самопочуття. Власна поведінка та відпові-дальність за неї. Оцінювання поведінки (влас-ної та інших людей). Власні бажання, думки, інте-реси, переживання, емоції, відчуття. Статева приналежність. |
Учень: – знає про важливість зовнішнього вигляду людини та його складові (одяг, взуття, головний убір, зачіска, постава, хода); – за питаннями педагога словесно описує зовнішній вигляд конкретної людини (товариша, зображення на малюнку тощо),– характеризуючи основні складові, з опорою на наочність, слова та словосполучення; – слідкує за власним зовнішнім виглядом (під контролем дорослого); – здійснює контроль за власною поставою та ходою (під контролем дорослого); – знає основні види одягу, взуття, головних уборів, їх призначення та основні правила догляду за ними; – добирає одяг, головні убори і взуття по сезону; – розрізняє одяг і взуття залежно від їх призначення (повсякденний, святковий, спортивний); – за допомогою дорослого добирає одяг, взуття, головний убір, зачіску відповідно до ситуації; – відповідаючи на запитання педагога, може охарактеризувати охайну та неохайну люди-ну, порівняти їх; – одягається відповідно погоді та ситуації (при необхідності – з допомогою доросло-го); – намагається виглядати охайно (при не-обхідності – за нагадуванням дорослого); – розуміє значення охайної зовнішності людини; – знає про відповідальність кожної людини за власний зовнішній вигляд; – під контролем дорослого оцінює власний зовнішній вигляд кожного дня (за основ-ними складовими та показниками). – Знає основні показники власного здо-ров’я та з допомогою педагога, відпо-відаючи на його запитання, описує власне самопочуття; – має уявлення про основні причини по-ганого самопочуття (ознаки хвороби, зіпсований настрій, відсутність апетиту тощо); – відповідаючи на запитання педагога, може охарактеризувати гарне та погане самопо-чуття людини, порівняти ці стани; – за завданням педагога вміє поцікавитися самопочуттям товаришів, рідних і близьких; – знає основні чинники гарного самопо-чуття, розуміє їх залежність; – розуміє користь загартування, щоденної ранкової гімнастики, занять фізкультурою, здорового сну тощо; знає про їхній позитивний вплив на самопочуття; – під керівництвом дорослого виконує ран-кову гімнастику, процедури загартування, займається фізкультурою, дотримується санітарно-гігієнічних вимог, правильного харчування тощо); – знає про негативні наслідки для самопо-чуття шкідливих звичок (зловживання переглядом телепередач, комп’ютерними іграми, інтернетом, розмовами по мобіль-ному телефону тощо); – може пояснити наслідки для особистого здоров’я і самопочуття, до яких призводить наявність шкідливих звичок; – вміє визначати власні основні фізичні па-раметри (зріст, маса тіла, температура тіла) (при необхідності – за допомогою дорос-лого); – відповідає на запитання старших (пе-дагога, батьків, лікаря) про ознаки поганого самопочуття; – вміє звернутися по допомогу при ознаках поганого самопочуття; – знає про позитивні та негативні риси ха-рактеру людини; – за запитаннями педагога наводить прик–лади позитивних і негативних рис; – за допомогою педагога визначає основні риси власного характеру (як позитивні, так і негативні). – Знає про необхідність дотримання правил особистої гігієни для збереження і зміцнення здоров’я людини, щоденно їх дотримується (при необхідності під нагля-дом дорослого); – самостійно виконує основні гігієнічні про-цедури, користуючись основними гігієніч-ними засобами; – знає правила користування носовою хус-тинкою (при кашлі, чханні, нежиті тощо) та дотримується їх під контролем дорослого; – дотримується правил миття рук (під конт-ролем дорослого); – під контролем дорослого дотримується правил охорони зору та слуху (освітлення приміщень, охорона зору при читанні й пе–регляді телепередач; правила користування плеєром, мобільним телефоном тощо); – під керівництвом педагога виконує основ-ні вправи для зняття зорового напруження; – усвідомлює позитивний вплив загарту-вання на стан здоров’я людини; – знає основні загартовувальні процедури, здійснює їх під керівництвом дорослого; – знає про необхідність дотримання рухо-вого режиму, розуміє його значення для здоров’я; – правильно сидить за партою, контролює свою поставу та ходу (при необхідності – за нагадуванням педагога); – під керівництвом педагога виконує комп-лекс вправ для попередження (виправлення) порушень постави та ходи; дотримується відповідного рухового режиму школи; – грає в рухливі ігри, відвідує заняття спортивних гуртків (залежно від фізичних можливостей); – розуміє значення продуктів харчування для здоров’я людини, вітамінів та поживних речовин, що містяться в основних про–дуктах харчування; – має уявлення про шкідливість переїдання та вживання ”нездорової” їжі (смаженої, копченої, гострої тощо) та відповідні наслідки; – має уявлення про шкідливість недоїдання та відповідні наслідки для організму людини; – дотримується санітарно-гігієнічних вимог під час приготування та споживання їжі (під контролем дорослого); – знає про призначення кухонних речей і посуду, вміє за ними доглядати; – вміє використовувати хімічні засоби догляду за посудом, користуватися дру–кованими інструкціями до різних побутових хімічних засобів; – вміє правильно користуватися основними столовими приборами, знає їх призначення; – дотримується правил користування ріжу-чими інструментами, електроприладами; – дотримується правил поведінки за сто-лом; – має уявлення про негативний вплив шкід-ливих звичок на здоров’я людини; – може пояснити наслідки для особистого здоров’я та здоров’я оточуючих, до яких призводить наявність шкідливих звичок; – знає основні ознаки хвороби (біль, висока температура, поганий апетит тощо); – знає основні правила поведінки під час хвороби (дотримуватися порад лікаря, ко-ристуватися носовою хустинкою та ін.); – відповідає на запитання лікаря (інших до-рослих) про ознаки поганого самопочуття; – виконує рекомендації лікаря (під контро-лем дорослих); – знає основні правила надання допомоги хворим: (виклик лікаря, вимірювання тем-ператури, допомога при виконанні сані-тарно-гігієнічних процедур, прийомі їжі тощо); – виявляє піклування про хворих товаришів, рідних і близьких (за умови стимулювання з боку дорослого); – має уявлення про відповідальність за власне здоров’я; – утримується від вживання недоброякісних продуктів; – вміє вчасно звернутися до лікаря (або до інших дорослих) у разі поганого само-почуття; – знає основні правила безпечної поведінки (вдома, на вулиці, у школі, транспорті та ін.), дотримується їх під контролем дорос-лих; – знає основні ситуаціії, при яких необхідно звернутися по допомогу, вміє звернутися по допомогу до старших; – знає основні номери екстренних служб (рятувальна служба, міліція, швидка допомога). – Розуміє поняття ”дисципліна”, може його пояснити, відповідаючи на запитання педагога; – дотримується дисципліни в процесі усіх видів діяльності (під контролем педагога); – під контролем педагога дотримується основних правил спілкування зі старшими та однолітками (форми звертання при зустрічі та розставанні; форми звертання з проханням, запитанням тощо); – під контролем педагога дотримується по-зитивного емоційного тону спілкування з людьми (привітне, спокійне, ввічливе по-водження тощо); – знає про можливість застосування різних інтонацій, жестів, міміки при спілкуванні з оточуючими; – знає основні жести (привітання, прощан-ня, перемоги, згоди, заперечення, погрози тощо) і правила їх застосування; – розуміє значення міміки для виявлення емоцій людиною; – у громадських місцях поводиться спокій-но, ввічливо і стримано (при необхідності – за нагадуванням чи під контролем педагога); – з допомогою та за нагадуванням педагога дотримується правил культури спілкування (слова ввічливості, увага до співрозмовника, черговість висловлювань, стриманість); – має уявлення про поняття ”настрій”, ”емоції”, ”міміка”, ”жести”; – знає основні емоційні стани людини (радість, сум, задоволення, незадоволення, страх, сором, образа, заздрість, гнів тощо) та форми їх прояву (слова, жести, міміка, дії); – розпізнає, називає та характеризує основні емоційні стани людини (з опорою на ілюстрації, опорні слова тощо); – адекватно реагує на різні емоційні стани оточуючих; – співвідносить основні емоційні стани лю-дини із відповідною мімікою та жестами (з опорою на слова, наочність, відповідні дії); – знає основні правила культурної пове-дінки (чемно, стримано, охайно, обережно тощо), дотримується їх під контролем дорослого; – знає основні правила поведінки за столом, дотримується їх (при необхідності – під контролем дорослого). – Знає своє прізвище, ім’я та по-батькові; – розуміє свою приналежність до певної родини, нації; – за питаннями педагога словесно описує власний зовнішній вигляд за основними параметрами та показниками; – з допомогою та нагадуванням дорослих слідкує за власним зовнішнім виглядом; – під керівництвом дорослого контролює свою поставу і ходу; – за допомогою та питаннями вчителя може оцінити власний зовнішній вигляд та вигляд своїх товаришів за основними складовими та показниками (одяг, взуття, головний убір, зачіска;охайність, доречність, зручність, практичність тощо); – разом із педагогом визначає, що можна чи необхідно змінити у зовнішньому вигляді (з опорою на запитання, наочність тощо); – розуміє свою відповідальність за власний зовнішній вигляд; – під керівництвом дорослих дотримується вимог до зовнішнього вигляду. – знає власні основні фізичні параметри (зріст, розмір ноги, об’єм голови, розмір одягу тощо) вміє їх визначати; – знайомий із поняттям ”характер”, розуміє його; – за запитаннями педагога наводить прик–лади позитивних і негативних рис характеру; – за допомогою педагога визначає основні риси власного характеру (як позитивні, так і негативні). – розуміє свою відповідальність за власне здоров’я та самопочуття; – вміє вчасно звернутися до лікаря (або до інших дорослих) у разі поганого самопо-чуття; – дотримується правил безпечної поведінки у різних видах діяльності та у різних життєвих ситуаціях (за нагадуванням та під контролем дорослих); – вміє, за необхідності, звернутися до екст-ренних служб; – дотримується рекомендацій щодо здо-рового харчування під керівництвом дорослих. – розуміє відповідальність за власну по-ведінку; – знає про небезпечність безвідповідальної та необережної поведінки; – дотримується правил культурної та без-печної поведінки у різних видах діяльності та у різних ситуаціях (під контролем дорослих); – за допомогою та питаннями вчителя оці-нює поведінку (добре-погано) персонажів художніх творів (кінофільмів тощо), аргументує оцінку (відповідь на запитання чому?); – за допомогою та питаннями вчителя оці-нює власну поведінку та поведінку своїх товаришів (добре-погано) у процесі моде-лювання заданих ситуацій, у повсяк-денному житті, аргументує оцінку (відпо-відь на запитання чому?); – разом із педагогом визначає причини негативної оцінки поведінки (вчинку) (відповіді на запитання чому?); – разом із педагогом визначає, що необ-хідно змінити у поведінці (з опорою на запитання, наочність тощо); – розуміє свою відповідальність за власну поведінку; – під керівництвом дорослих дотримується вимог до позитивної поведінки; – усвідомлює наявність у себе власних бажань, думок, інтересів, переживань, емоцій, відчуттів; – за допомогою та запитаннями педагога формулює свої ситуативні бажання, описує свої емоції та відчуття (залежно від мовленнєвих та психоемоційних мож-ливостей учня, з опорою на слова, малюнки та наочні матеріали), – у процесі моделю-вання заданих ситуацій та у повсякденному житті; – диференціює людей за статевими озна-ками; – визначає відмінності представників чоло-вічої та жіночої статі (за простими фізіологічними та психологічними озна-ками); – усвідомлює свою приналежність до певної статі. |
Формування уважності та спостережливості; розвиток концентрації уваги; розвиток структурності (вияв–лення в цілісному предметі окремих властивостей, струк–турних компонентів) та вибір-ковості сприймання; формування вміння аналізу-вати, узагальнювати, порів-нювати; розширення обсягу пам’яті; збагачення словникового за-пасу; формування загальнотрудо-вих умінь (аналіз завдання, планування, здійснення само-контролю діяльності); формування звички здійсню-вати контроль за власною поставою та ходою; розвиток практичних нави-чок самообслуговування; формування навичок само-контролю; формування особистісних якостей (охайності, стри-маності, самостійності, відпо-відальності, сумлінності). Формування навичок самооці-нювання, самоконтролю; формування уміння сприйма-ти себе; формування позитивного ставлення до себе та до ін-ших; виховання вміння співпере-живати; формування навичок здоро-вого способу життя; виховання позитивного став-лення до занять фізкульту-рою; розвиток координації рухів; розвиток кінестетичних від-чуттів; корекція та розвиток рухової сфери; формування уміння встанов-лювати причинно-наслідкові зв’язки; розширення видів діяльності; розвиток чуттєвої сфери; формування уявлень про себе; формування позитивних рис характеру. Уточнення та розширення уявлень про збереження та зміцнення здоров’я; формування санітарно-гігіє–нічних навичок; формування навичок здорово-го способу життя; формування вміння отриму-вати задоволення від рухової діяльності; формування мотивації щодо дотримання правил особистої гігієни та дотримання в чис-тоті і порядку особистих речей на основі усвідомлення значення чистоти та охійності для здоров’я людини; формування позитивних зви-чок на основі відповідних навичок і вмінь; розвиток логічного мислення; корекція та розвиток рухової сфери; корекція постави та ходи; уточнення та збагачення слов–никового запасу; формування основ здорового способу життя та відповідної мотивації; виховання негативного став-лення до шкідливих звичок; формування вміння встанов-лювати причинно-наслідкові зв’язки (неправильне харчу-вання – захворювання – симп-томи – погане самопочуття тощо); формування навичок само-контролю; розвиток монологічного та діалогічного мовлення; розвиток точності, злагод–женості, скоординованості ру–хів; розвиток емпатії (розуміння почуттів, станів іншої особи); виховання культури харчу-вання; формування навичок безпеч-ної поведінки; формування навичок взаємо-допомоги; формування вміння вчасно реагувати на змінену си-туацію; виховання самостійності і відповідальності; виховання охайності, естетич–них почуттів; виховання відповідальності та самостійності. Виховання дисциплінованос-ті; закріплення вмінь правильно поводити себе (в школі, вдома, на вулиці, громадських місцях тощо); розширення та уточнення активного словника вислов–люваннями, які використо–вуються при спілкуванні (зу–стрічі, прощанні, звертанні з проханням та запитанням тощо); розвиток уваги під час роз-мови зі знайомими і незна-йомими людьми; виховання моральних якостей (доброзичливості, вічливості, тактовності); активізація спостережливості; збагачення уявлень про харак-терні особливості певних емо-ційних станів; розвиток емоційної сфери на основі формування вмінь роз-пізнавати і визначати пози-тивні та негативні почуття (радість, сум, незадоволення, страх, щастя, задоволення, заздрість, сором, образа тощо); розвиток виразності мовлен-ня; удосконалення діалогічного мовлення з використанням мовленнєвих і немовленнєвих засобів комунікації; розвиток комунікативних умінь; виховання культурної пове-дінки. Розвиток уважності та спо-стережливості; формування елементів кри-тичного мислення; розвиток аналітико-синтетич-ного мислення; розвиток причинно-наслідко-вого мислення; формування уявлень про суспільне оточення; формування позитивного ставлення до своєї зовніш-ності, статевої приналежності, власного імені та прізвища; формування вміння помічати свої чесноти і пишатися ними; розвиток уміння користува-тися допомогою; формування елементів само-стійності в діяльності; формування навичок само-контролю та адекватної само-оцінки; розвиток усвідомлення влас-них особистісних якостей; формування вміння встанов-лювати причинно-наслідкові зв’язки; формування вміння аналізу-вати ситуацію та визначати послідовність власних дій; формування навичок безпеч-ної поведінки; розвиток усвідомлення відпо-відальності за власні дії та вчинки; формування вміння передба-чати наслідки вчинків (влас-них і чужих); формування адаптивних форм поведінки; удосконалення навичок моно-логічного мовлення; збагачення словникового за-пасу; розвиток емоційності; розвиток образної пам’яті; формування навичок і звичок позитивної поведінки; формування здатності самос-тійно вирішувати життєві ситуації; формування вміння володіти собою; виховання відповідальності та вимогливості до себе; виховання уважності, органі-зованості та дисциплінова-ності; формування усвідомлення се-бе як представника певної статі; виховання жіночності (муж-ності); виховання слухняності; виховання самоповаги. |
|
2. |
”Я і родина” (виховання особистості дитини як члена родини) Сім’я, родина. Члени сім’ї та родини (батько, мати, дідусь, бабуся, брат, сестра; дядько, тітка, двоюрідний брат і сестра тощо). Імена, по-батькові, вік, місце роботи членів сім’ї. Обов’язки кожного члена сім’ї. ”Я” як член родини. Принципи сімейного життя (спільне проживання, любов, злагода, взаємна турбота, обов’язки). Правила поведінки в сім’ї, особисті стосунки в родині. Уникання конфліктів. Вимоги до поведінки хлопчика та дівчинки у сім’ї. Сімейні свята. |
Учень: – має уявлення про поняття ”сім’я”, пояс-нює його; – знає склад своєї сім’ї та родини; – знає та називає імена, по-батькові близь-ких родичів; місце роботи й посаду батьків; – за допомогою педагога визначає родинні зв’язки; – розрізняє людей за ознакою приналеж-ності до свого чи чужого роду – рідні, близькі, знайомі, малознайомі, незнайомі; – знає про обов’язки батьків та дітей у сім’ї, а також про розподіл господарчо-побутових обов’язків між членами сім’ї; – розрізняє обов’язки членів сім’ї та вико-нує власні; допомагає іншим членам сім’ї (за дорученням дорослих); – усвідомлює себе як члена сім’ї, родини (донькою (сином), онукою (онуком), сест-рою (братом) тощо); – за питаннями педагога розповідає про ви-конання своїх обов’язків у сім’ї, про допо-могу іншим членам родини; – має уявлення та розповідає про принципи сімейного життя та особисті стосунки в родині (спільне проживання, любов, злагода, взаємна турбота, обов’язки), дотримується їх під контролем дорослих; – розуміє необхідність дотримання певних правил поведінки у сім’ї (пошана до старших; шанобливе ставлення до жінки: бабусі, матері, сестри; турбота про членів сім’ї; шанобливе ставлення до сім’ї кожного її члена тощо), дотримується їх під конт-ролем дорослих; – за питаннями педагога розповідає про ставлення до членів сім’ї; – знає про необхідність уникати конфліктів у сім’ї; – знає про необхідність довіряти батькам як найріднішим людям; – знає про обов’язки чоловіка та жінки у сім’ї; – усвідомлює себе представником певної статі; – знає та може розказати (відповідаючи на запитання) про основні вимоги до поведінки хлопчика та дівчинки у сім’ї; – знає, які свята відзначають у сім’ї; – знає дати народження членів сім’ї, інших сімейних свят. |
Засвоєння соціальної ролі члена сім’ї (доньки (сина), онука (онуки), брата (сестри) тощо; розвиток уміння бути хоро-шим сином (донькою), братом (сестрою), онуком (онукою); стимулювання пізнавального інтересу на основі актуалізації знань про себе, свою сім’ю, походження та значення свого імені; виховання ввічливого, чуйно-го, шанобливого і дбайливого ставлення до членів родини; формування відповідального ставлення до виконання своїх обов’язків у сім’ї; збагачення емоційно-почут-тєвої сфери; формування навичок культу-ри спілкування з членами родини, вміння уникати конфліктів; виховання позитивних якос-тей особистості (самостійнос-ті, уважності, чуйності, доб-роти, взаємодопомоги, добро-зичливості тощо); виховання шанобливого став-лення до сімейних традицій. |
|
3. |
”Я і школа” (виховання особистості дитини як учня, члена шкільного колективу) Поведінка в школі. Режим дня. Правила поведінки та спілку-вання в процесі діяльності (учбової, трудової, ігрової). Правила товаришування. Відповідальне ставлення до навчання. Основні вимоги до організації власної діяльності. Планування власної діяльності (учбової, трудової, ігрової то-що), її аналіз та оцінювання. Шкільні свята і традиції. |
Учень: – знає основні правила поведінки у школі (класі, бібліотеці, їдальні, побутових і спальних приміщеннях, у дворі тощо), може про них розповісти; – під контролем педагогів дотримується загальних правил поведінки у школі; – під контролем педагогів дотримується режиму дня у школі; – дотримується дисципліни на уроці та у по-заурочний час; – за допомогою та під керівництвом педа-гога організовує власну діяльність (учбову, трудову, ігрову); – дотримується правил співжиття у школі; – дотримується правил поведінки та спілку-вання в процесі усіх видів діяльності (під контролем педагога); – вміє працювати (поводитися) в колективі; – виконує персональні доручення педагогів, бере участь у виконанні спільних доручень; – розуміє необхідність сумлінного вико-нання дорученої справи та доведення її до кінця; – бере участь у позакласних виховних заходах (під контролем педагога уважно слухає, відповіді на запитання, ставить запитання, вступає в діалог, бере участь у інсценуваннях, рольових іграх тощо); – під контролем педагога дотримується пра-вил спілкування з товаришами в урочний та позаурочний час; – під контролем педагога дотримується ос-новних правил ввічливості при спілкуванні (слова ввічливості, увага до співрозмовника, черговість висловлювань, стриманість); – вміє підкорятися вимогам колективу; – допомагає товаришам (при необхідності – за умови стимулювання з боку педагога); – вміє радіти успіхам та адекватно реагу-вати на невдачі (власні та товаришів); – розуміє необхідність відповідального ставлення до навчальної діяльності; – знає основні вимоги до організації власної діяльності (під час навчання, відпочинку, самообслуговування, виконання доручень дорослого, спілкування з однолітками та людьми, старшими (молодшими) за віком); – під керівництвом педагога планує власну діяльність (Що спочатку? Що потім? Що наприкінці?); – відповідаючи на запитання педагога, зві-тується про виконану роботу; – разом із педагогом, відповідаючи на за-питання, аналізує результати власної діяльності, визначає її позитивні та негативні сторони; – знає основні традиції та свята, які свят-кують у школі; бере участь у їх підготовці та проведенні. |
Розвиток узагальненості та диференційованості сприй-мання; розвиток самоконтролю пове-дінки; формування вміння і бажання разом спілкуватися, працюва-ти і проводити дозвілля; розвиток уміння орієнтува-тись у типових та змінених ситуаціях; формування позитивного ставлення учнів одне до од-ного, до шкільних справ. формування вміння товари-шувати; розвиток вольової сфери (уміння доводити до кінця розпочату справу); формування комунікативних умінь; формування навичок культу-ри спілкування з дорослими і товаришами; формування загальнотрудо-вих умінь (аналіз об’єкта, планування діяльності, здійс-нення самоконтролю); формування вміння адекватно реагувати на успіхи і невдачі кожного із членів колективу і класу в цілому; формування вміння планувати власні дії та контролювати їх; формування позитивних якос-тей особистості (уважності, організованості, дисципліно-ваності, відповідальності, сумлінності, ввічливості тощо); стимулювання мовленнєвої активності; виховання культури міжосо-бистісних стосунків. |
|
4. |
”Я і довкілля” (розвиток уявлень про довкілля, природу, фор-мування природовідповід- ної поведінки) Орієнтування в часі Визначення часу. Доба. Дні тижня. Рік, місяць. Пори року. Часові зв’язки між об’єктами довкілля. Орієнтування в просторі Орієнтування на робочому місці, в приміщенні, за його межами. Орієнтування в межах міста (села). Довкілля Предмети та явища довкілля, їх основні характеристики. Порівняння, групування та класифікація предметів. Населений пункт, в якому про-живає учень, орієнтування в ньому. Заклади та установи, їх при-значення та місце знаход-ження. Правила поведінки в громадських місцях. Основні пам’ятні місця (дати) і освітньо-культурні заклади міста (села): пам’ятники, пар-ки, бібліотеки, музеї, театри тощо. Міський та міжміський (на-земний, повітряний, водний) транспорт. Правила кори-стування та поведінки в ньому (придбання квитків та їх вар-тість, розклад руху, правила поведінки). Правила дорожного руху (пішохідний перехід, світло-фор, підземний перехід, деякі дорожні знаки тощо). Природа Пори року та сезонні зміни в природі. Природа України. Природа населеного пункту, де живе учень (парки, сквери, ліси; флора та фауна). Природоохоронні заходи та участь у них. |
Учень: – визначає час із точністю до хвилини; – вміє ставити запитання та відповідати, котра година; – усвідомлює поняття ”доба”, оперує ним, визначає час доби (день-ніч), кількість діб; – визначає і називає день тижня, місяць, рік; – відповідає на запитання скільки? (годин у добі, місяців у році, пір року, днів у тижні…, називає їх); – орієнтується в часі, одиницях часу (за допомогою педагога); – застосовує в повсякденному житті основні одиниці часу; – вміє встановлювати часові зв’язки між об’єктами та явищами довкілля (за допо-могою педагога). – Орієнтується на площині (аркуша, столу, класної дошки тощо); – орієнтується на власному робочому місці (місце розташування предметів, дотримання порядку та ін.); – вміє організувати робоче місце та прибра-ти після закінчення роботи; – орієнтується в приміщенні школи (у класі, на перерві, в їдальні, за столом тощо) за його межами (на прогулянці, екскурсії тощо); – орієнтується у просторі, оперує відповід-ними поняттями (далеко-близько, високо-низько, справа-зліва, над, під, поміж ) – вміє встановлювати просторові зв’язки між об’єктами та явищами довкілля (за допомогою педагога); – застосовує в побуті основні одиниці вимірювання (довжини, ширини, висоти); – орієнтується в межах свого міста (села): знає розташування знайомих вулиць, уста-нов і закладів, дорогу зі школи додому та ін.; – вміє звернутися із запитанням до дорос-лого у незнайомому місці. – Називає знайомі предмети та явища дов-кілля, характеризує їх за основними ознаками та властивостями (при необ-хідності – за допомогою педагога); – за допомогою педагога порівнює пред-мети (за розміром, кольором, смаком, призначенням тощо) групує та класифікує їх; – вміє знаходити відмінність та схожість предметів та явищ довкілля; – з допомогою педагога виокремлює сут-тєві ознаки предметів; – з допомогою та під керівництвом педа-гога встановлює причинно-наслідкові зв’яз-ки (відповіді на запитання Де? Куди? Звідки? Коли? Чому? До чого це призвело?). – знає назву та місце знаходження населено-го пункта, в якому проживає, орієнтується в ньому; – знає про наявність основних закладів та установ (магазин, аптека, поліклініка, лікар-ня, театр, стадіон, кінотеатр тощо), їх призначення та місце знаходження; – під контролем дорослих дотримується правил поведінки в громадських місцях (правила поведінки, звертання, обслуго-вування; знаходження, отримання та корис-тування інформацією тощо); – самостійно здійснює покупки (у магазині, аптеці тощо); – знає основні освітньо-культурні заклади та пам’ятні місця свого міста (села), наводить приклади, знає їх місце розташування, відвідує їх; – за допомогою педагога розповідає про основні пам’ятники; – знайомий із усіма видами міського (метро, трамвай, тролейбус, автобус, фунікулер) та основними видами міжміського (поїзд, лі-так, електричка, катер тощо) транспорту; – знає правила проїзду та поведінки в місь-кому та міжміському транспорті (правила оплати проїзду, культурної поведінки, штрафні санкції тощо); – за допомогою дорослого вміє корис-туватися розкладом руху різних видів транспорту; – вміє купувати квитки, компостирувати їх; – дотримується правил поведінки у транс-порті; – знайомий із основними правилами дорож-ного руху; – дотримується правил дорожнього руху під контролем дорослих; – разом із дорослим вибирає найбільш ра-ціональні маршрути при пересуванні по місту. – Називає та орієнтується у порах року, змінах місяців року; – за допомогою педагога встановлює при-чинно-наслідкові зв’язки в природі (зміна пір року, міграція птахів, сезонні ознаки тощо); – вільно орієнтується у сезонних змінах в природі та їх ознаках; за дорученням педа-гога спостерігає за змінами в природі; – помічає та описує сезонні зміни в природі (за питаннями); – має уявлення про своєрідність природи України; – за питаннями педагога описує природу країни, в якій живе; – за питаннями педагога описує природу населеного пункту, де проживає (знає, називає, описує основні парки та сквери, відвідує їх; знає про існування водойм, лісів тощо); – знає та називає основних представників місцевої флори та фауни; розпізнає їхні зображення, описує їх по пам’яті; – розрізняє рослини, тварин, птахів за зовнішніми ознаками; – доглядає за кімнатними рослинами; – годує птахів узимку; – допомагає дорослим доглядати за твари-нами; – бере участь у сезонних роботах на при-шкільних ділянках, у саду, городі тощо; – дотримується правил культурного повод-ження в природі (не смітити, не ламати гілки, не зривати листя тощо); – бере участь у природоохоронних заходах (робота ”зеленого патруля”, попередження неетичної поведінки в природі тощо); – знає про необхідність підтримання чисто-ти та порядку на вулицях рідного міста (села), у природі. |
Формування вміння користу-ватися годинником, календа-рем і т.д. для визначення часу; розвиток уяви; розвиток уміння орієнтувати-ся в часі, оперувати відповід-ними поняттями; формування вміння встанов-лювати часові зв’язки між об’єктами та явищами дов-кілля. Розвиток уміння орієнтувати-ся у просторі; розвиток уваги; корекція та розвиток рухової сфери; розвиток просторової уяви; формування комунікативних навичок. Розширення уявлень про предмети, об’єкти та явища довкілля; розвиток уміння порівнювати, групувати, класифікувати предмети (за розміром, кольо-ром, смаком, матеріалом, властивостями, призначенням тощо); збагачення словникового за-пасу; розвиток уміння встанов-лювати причинно-наслідкові зв’язки; збагачення знань про об’єкти сфери обслуговування людей; розвиток просторової орієн-тації та просторових уявлень; формування мотивації до від-відування осередків культури; формування бережливого ставлення до природи та пам’яток рідного міста; розвиток емоційно-ціннісної сфери (викликати радість від зустрічі з цікавими куточками міста); формування вміння виокрем-лювати в довкіллі привабливе, гарне, яскраве; стимулювання до опанування нових видів діяльності; розвиток уміння орієнтува-тись у просторі, часі, ситуації; помічати небезпеку; виховання уважності та обе-режності; формування навичок самос-тійної поведінки; формування вміння користу-ватися допомогою. Формування навичок орієнту-ватися в часі, просторі, дов-кіллі; збагачення уявлень про об’-єкти живої та неживої при-роди; поширення словникового за-пасу; формування уміння виокре-мити й усвідомити мету власних дій; формування навичок приро-довідповідної поведінки; формування уміння емоційно сприймати красу довкілля; виховання дбайливого став-лення до довкілля; виховання любові до природи та рідного краю; охайності, дбайливості, працелюбності; формування вміння відрізняти гарне, охайне, привабливе в природі від занедбаного, за-сміченого. |
|
5. |
”Я і соціум” (виховання особистості дитини як члена суспільства) Основні засоби спілкування (мова, жести, міміка). Правила спілкування з одно-літками, з дорослими, з молод-шими. Розвиток діалогічного мовлен-ня. Сприймання реплік спів-розмовника. Конструювання власних вис-ловлювань: відповіді на запи-тання; ініціювання діалогу (звертання до співрозмовника, висловлення прохання, поба-жання), підтримання діалогу. Читання діалогів за особами, ролями. Інсценування про-стих епізодів з прочитаних художніх творів. Інсценування діалогу в усіх видах діяльності (учбовій, тру-довій, ігровій тощо). Культура спілкування. Розвиток монологічного мов-лення (самостійного вислов-лювання). Конструювання вис-ловлювань: опис (предметів, людей, явищ природи); пові-домлення про діяльність; вис-ловлення прохання, побажан-ня. Розповідь (про події, що відбулися, особисті враження) за питаннями, за серією ма-люнків тощо. Правила організації власного відпочинку (вихідний день, канікули). |
Учень: – знайомий з основними засобами спіл-кування (мова, жести, міміка); – володіє основними жестами (привітання, прощання, погроза тощо), пояснює їх значення; – вміє розрізняти за мімікою основні емо-ційні стани людини (радість, сум, злість тощо); – співвідносить основні емоційні стани лю-дини із відповідною мімікою та жестами (з опорою на слова, наочність, відповідні дії); – вміє за допомогою міміки та жестів про-демонструвати певний настрій (за завданням та з допомогою педагога); – під контролем дорослого дотримується основних правил спілкування (бути ввіч-ливим, уважним, тактовним тощо) у власній поведінці; – уважно слухає співрозмовника під час спілкування; – відповідає на запитання співрозмовника повними реченнями; – включається в діалог з педагогом, учнями, батьками тощо; – самостійно будує репліки-відповіді та репліки-запитання у звичних ситуаціях; – звертається до співрозмовника (педагогів, однокласників, батьків тощо) у звичних ситуаціях, висловлює прохання, побажання; – звертається до співрозмовника у незна-йомій (змодельованій) ситуації (під керів-ництвом педагога); – виявляє активність у спілкуванні з допомогою та нагадуванням педагога; – бере участь у колективному обговоренні прочитаного, переглянутого (картин, ілю-страцій, фільмів тощо); – бере участь у читанні діалогів за особами (ролями); – бере участь в інсценуванні простих епі-зодів з прочитаних художніх творів (опо-відань, казок тощо); – під контролем педагога передає голосом, природними жестами, мімікою, ходою характер персонажів твору; – з допомогою та за нагадуванням педагога дотримується відповідної інтонації; – під керівництвом педагога бере участь в інсценуванні діалогу (відповідає повними й неповними реченнями) в змодельованих та природніх навчальних, ігрових, побутових ситуаціях (з використанням опорних слів, словосполучень, окремих реплік); – з допомогою та за нагадуванням педагога дотримується правил культури спілкування (слова ввічливості, увага до співбесідника, черговість висловлювань, стриманість); – будує висловлювання з допомогою педа-гога (в типових навчальних, ігрових, побу-тових ситуаціях); – з допомогою та запитаннями педагога ко-ментує та пояснює власні дії; – словесно описує спостережувані предмети та явища (з допомогою та запитаннями педагога, з опорою на малюнок, план); – розповідає про побачене, почуте, відпо-відаючи на запитання педагога; – разом із дорослим планує проведення вільного часу (вихідного дня, канікул тощо). |
Формування вміння користу-ватися основними засобами спілкування; формування мотивації до спілкування з оточуючими; формування вміння орієнту-ватися на ситуацію спілкуван-ня (учасники діалогу, їх наст-рій, місце проведення діало-гу); розширення кола спілкуван-ня; формування навички розуміти емоційний стан іншого; формування уявлень про сус-пільне оточення; активізація словника; розвиток усного зв’язного мовлення; формування навичок діалогіч-ного й монологічного усного мовлення; формування вміння застосо-вувати здобуті знання на практиці; формування уміння виокре-мити й усвідомити мету власних дій; виявлення та розвиток панто-мімічних здібностей; регулювання інтонаційної ви-разності мовлення; формування культури мовлен-ня та спілкування; формування мотивації до спілкування українською мо-вою; формування та розвиток емо-ційно та інтонаційно вираз-ного мовлення; розвиток оперативної та дов-готривалої пам’яті; формування вміння планувати власну діяльність, здійснюва-ти самоконтроль. |
|
6. |
”Я і Батьківщина” (виховання особистості дитини як громадянина держави) Держава, в якій проживає учень (назва, населення, дер-жавна символіка, столиця держави, державний гімн). Держава і закон. Основні пра-вопорушення та відповідаль-ність за них. Екстренні служби (рятувальна, пожежна, швидка (невідклад-на) медична допомога, міліція, служба газу, автоінспекція) та напрямки їх діяльності. Права та обов’язки школярів. Населений пункт, у якому про-живає учень. Народ, нація, суспільство, держава. Україна як багато-національна держава. Риси характеру, притаманні україн–ському народу. Предмети українського націо-нального одягу та атрибутики. Національні традиції та звичаї. Твори усної народної творчос-ті (пісні, вірші, колядки, щед-рівки, веснянки та ін.) Видатні діячі української культури та мистецтва. |
Учень: – знає, в якій державі проживає, хто її на-селяє; – знає та називає столицю держави; – знає, називає та описує символіку держави (прапор і герб); – розрізняє предмети української символіки, визначає їх серед інших; – знає державний гімн України; – розуміє сутність понять «держава», «кон–ституція», «закон», «правопорушення», «відповідальність». – знає та називає основні правопорушення, поширені серед дітей; основні види покарань; – розуміє невідворотність покарання; – знає основні напрямки дій відповідних служб; – вміє зателефонувати та чітко і стисло повідомити відповідні служби про небезпечний випадок; – називає та розуміє основні права та обов’язки школярів; – виконує обов’язки школярів під контро-лем педагога; – виявляє патріотичні почуття стосовно свого класу, школи; – знає назву та місце знаходження рідного міста (села, селища); – знайомий із історією виникнення свого міста (села); – знає, що є громадянином України; – знає про свою приналежність до україн-ської нації; – розуміє поняття „народ, нація, національ-ність, суспільство, держава”; – називає свою національність; – знає про наявність різних національностей на території України; – виявляє повагу до представників інших народів і національностей; – знає та називає основні риси характеру, притаманні українському народу; – розрізняє та називає предмети україн-ського національного одягу, української атрибутики та визначає їх серед інших; – знайомий із національними традиціями та звичаями (свята, прикмети тощо); – бере участь у проведенні свят, групових та загальношкільних заходів; – знає напам’ять окремі твори усної народ-ної творчості; – знає і може назвати (за питаннями педа-гога) окремих видатних діячів української культури та мистецтва, елементарні відо-мості про їх життя і творчість, їхні най-відоміші твори. |
Поширення уявлень про дер-жаву та її функції, органи управління, правопорядку то-що; виховання гордості за дер-жаву; формування усвідомлення власних прав; формування відповідальності за власні вчинки та поведінку; збагачення активного словни-ка; розширення обсягу пам’яті; формування вміння швидко реагувати на надзвичайні обставини; формування відповідального ставлення до виконання обов’язків школяра; виховання любові та гордості за свою школу, клас; виховання інтересу та шаноб-ливого ставлення до історії й культури Батьківщини; розвиток усвідомлення свого походження; виховання коректного й ша-нобливого ставлення до пред-ставників інших націй; виховання поваги до рідного краю, народу, мови, традицій; стимулювання інтересу до ознайомлення з творами усної народної творчості, націо-нальних традицій і звичаїв, участі в проведенні свят тощо. |
|
7. |
”Я і мистецтво” (виховання ціннісного ставлення до мистецтва) Основні види мистецтв (обра-зотворче, музичне, мистецтво слова, танцю, співу). Настрій та основні емоційні стани людини. Власні почуття. Різноманітність настроїв і по-чуттів у мистецтві, способи їх відображення. Самовираження (виразне вико-нання пісень, малювання, ви-конання пластичних етюдів тощо). |
Учень: – знає основні види мистецтв; – виявляє зацікавленість до основних видів мистецтв; – бере безпосередню участь у підготовці та проведенні конкурсів, виступів, свят тощо; – має уявлення про поняття ”настрій”; – за допомогою педагога розпізнає основні емоційні стани людини (за малюнками, ілюстраціями, опорними словами тощо); – за допомогою та запитаннями педагога розпізнає та називає відмінності основних емоційних станів; – вміє розрізняти за мімікою основні емо-ційні стани людини (радість, сум, злість тощо); – разом із педагогом, відповідаючи на його запитання, визначає власний емоційний стан; емоційний стан іншої людини; – розуміє можливість відображення емоцій-ного стану у різних видах мистецтва; – разом із педагогом визначає настрій творів мистецтва (музичних, поетичних, прозових, образотворчих); – має уявлення про засоби художньої вираз-ності в різних видах мистецтва (кольори – в образотворчому; слова – в поезії та прозі тощо); – передає настрій і характер художнього твору в різних видах художньої діяльності (залежно від можливостей учня). |
Поширення уявлень про види мистецтв; стимулювання до безпосеред-ньої участі в мистецьких заходах; активізація спостережливості, елементів творчої уяви та асоціативно-творчого мислен-ня; відпрацювання умінь відчу-вати емоційний стан (власний, оточуючих, відображений у творах мистецтв); формування потреби в ху-дожньо-творчій самореаліза-ції; розвиток естетичного сприй-мання, емоційно-образної па-м’яті; збагачення емоційно-почут-тєвої сфери; формування інтонаційної ви-разності мовлення (співання); формування та розвиток мі-мічних та пантомімічних на-вичок. |
|
8. |
”Я і праця” (виховання ціннісного ставлення до праці) Самообслуговуюча праця. Повсякденний догляд за одя–гом, взуттям, головними убо-рами (попередження забруд–нення, чищення, прання, су-шіння, прасування, зберіган-ня) та житлом. Дрібний ремонт власних ре-чей (пришивання гудзиків, гачків, зашивання розпоротого шва та ін.) Приготування їжі. Сервіруван-ня столу. Професії та їх представники. Підприємства рідного міста (села). Допомога старшим і молод-шим. Суспільно корисна праця. |
Учень: – розуміє та пояснює зміст поняття ”самооб-слуговуюча праця”; – виконує основні види робіт із самооб-слуговування (залежно від психофізичних можливостей учня), дотримується правил догляду за одягом, взуттям, головними убо-рами, житлом тощо; – за дорученням та під контролем дорослого здійснює дрібний ремонт власних речей; – вміє готувати сніданок, вечерю, сервіру–вати стіл до вечері з урахуванням різних меню; – знайомий із основними професіями (в то-му числі доступними для оволодіння розу-мово відсталими), називає їх; – розуміє й пояснює, чим займаються пред-ставники основних професій; – розповідає про професію, якою оволодіває на уроках трудовго навчання; – знає основні підприємства рідного міста (села), знає про їх розташування; – знає, чим займається представник тієї чи іншої професії на даному виробництві; – знає, ким працюють його батьки. – знає про необхідність допомоги старшим, людям похилого віку, молодшим за себе; – допомагає людям, старшим чи молодшим за себе, виконуючи відповідні доручення дорослих; – готує подарунки своїми руками; – розуміє поняття ”суспільно корисна пра-ця”; – разом із колективом групи виконує різні види суспільно корисної праці у школі; – дотримується дисципліни та правил безпе-ки під час трудової діяльності. |
Формування навичок і звичок самообслуговуючої праці; формування організованості в трудовій діяльності; формування позитивного ставлення до праці; формування вміння доводити розпочату роботу до завер-шення; розширення уявлень про види професій та їх представників; стимулювання до активної участі в суспільно корисній праці; формування мотивації до ви-конання трудових обов’язків; формування особистісних якостей (працелюбності, охайності, сумлінності, відпо-відальності, дисциплінова-ності тощо); виховання вимогливості до себе; виховання поваги до праці інших людей; виховання почуття обов’язку. |