Щедрий голос природи змалку слухаю я

Гру 8, 2014

Мета. Узагальнити і уточнити знання про живу і неживу природу. Розвивати логічне та образне мислення, вдосконалювати вміння самостійно працювати з художньою та науково-популярною літературою.

Форма проведення уроку. Мандрівка до лісу.

Обладнання. Опудала птахів, звірів, гербарій або плакати, малюнки з зображенням різних дерев, кущів, пам’ятка “Як себе поводити на природі”, зразки мінералів, каміння.

Випереджаючі індивідуальні на групові завдання:

  • підбір загадок, віршів про природу;

  • вивчення народних пісень;

  • підбір літератури до уроку по темі.

ХІД УРОКУ.

І. Організація учнів до уроку.

Девіз уроку:

Ми любимо сонце і квіти,

І сонце нам шле свій привіт.

Ми роду козацького діти,

Землі української цвіт.

Мабуть найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала й чарує людину. Шепіт води, зелених дібров, спів пташок, запах квітів – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. Природа і Вітчизна невіддільні.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Діти, ви напевно самі можете сформулювати тему сьогоднішнього уроку.

(Учні говорять, що на уроці вони будуть говорити про природу. Дивлячись на плакати, планшети розміщені на дошці, уточнюють що мова йтиме про живу і неживу природу).

Вчитель уточнює мету уроку і пропонує незвичайну форму проведення – мандрівку.

(Черговий учень повідомляє стан погоди на сьогоднішній день, повітря, напрямок вітру, опади).

ІІІ. Узагальнення і вдосконалення знань, умінь, навичок по темі.

Діти! Переди тим як мандрувати пригадаємо пам’ятку – як треба себе поводити серед природи.

(Не ламай гілки, не галасуй, не залишай вогонь…)

Йдемо до лісу!

Коли вітер у полі колихне колосок,

Кожне дерево в лісі має свій голосок.

1. Які ви знаєте дерева?

2. З чого складається кожне дерево?

3. І маленькі, і старенькі

Влітку, взимку, навесні

Всюди вдягнені гарненько

У зелені сукні всі.

(Ялинки)

Хвоя зберігається 5-7 років. Хвоя шерстка, колюча. Відпадає поступово. Може витримати мороз до –700С. Висота 25-40 метрів. У ялинки є брати і сестри – смерека, сосна, ялиця, піхта, модрина. Щоб виростити ялину в 10 метрів потрібно 15 років. В одній шишці міститься 125 насінин.

1. Діти! Ліс – то жива чи нежива природа?

Доповнення вчительки.

Ліс спить. Сон міцний, триває від осені до весни. Дихає в 200-400 разів повільніше.

Спасибі людям, що зростили ліс,

За всі дуби, ялини в пишнім гіллі

І за красу отих зелених кіс,

В яких стоять гнучкі берізки білі.

Неможливо обійти і кущі. Які ви знаєте кущі?

Чим вони відрізняються від дерев?

Які з них лікувальні?

Чи можете уявити, що немає лісу?

Що він нам дає?

Це ж чиї малюки

У лісовій глуші,

У холод лютий

Роздягнені, роззуті?

Що то за пташки?

Чому у лютий мороз виводять пташенят?

Назвіть зимові місяці.

Діти, ми потрапили з вами на галявину. Давайте відпочинемо. (На дошці малюнок).

Фізкультхвилинка.

Що ж, мабуть прийшла пора трохи відпочити.

Я вас хочу на зарядку, друзі запросити.

(Виконуємо вправи).

Діти! Ви помітили, що ми розмахували руками, грала музика, а птахи і звірі навколо не рухались. Напевно тут був чаклун. Птахи і звірі оживуть як ми відгадаємо загадки.

1. Всяк у чорнім піджачку

У жовтій сорочці

В нас зимою по ліску

Гуляють як гості.

(синичка)

2. Біла латка, чорна латка

По березі скаче.

(сорока)

3. Швидко скрізь цей птах літає.

Безліч мушок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (ластівка)

4. Влітку сіренький,

Взимку біленький?

(заєць)

5. Взимку ляже спати

Дядько волохатий,

Лиш тоді устане,

Як весна настане.

(ведмідь)

Дивіться, все ожило, застрибало.

Яку користь дають птахи?

Як ви їм допомагаєте?

Діти! Назвіть приклади неживої природи.

(місяць, сонце, зорі…)

– Чи можна обійтись без сонця?

– Чому?

(Все в природі пов’язане між собою).

Відомості про каміння.

Каміння – воно як людина живе своїм життям. Воно народжується, розвивається, старіє, потім зникає. Якщо спостерігати, то можна побачити, що воно різного кольору, одне тверде, друге крихке. Первісні люди за допомогою каміння знайшли вогонь, робили зброю, потім сокиру, ніж…

Гра “Заморочки із бочки”.

(З великої бочечки діти витягують шалі з номерами).

– Які ви знаєте корисні копалини?

– Яке мають значення для нас?

– Чому верхня частина грунту темніша?

– Як довести що є повітря?

Задача. У поході людина вдихає за одну хвилину 9 літрів повітря, а під час бігу в п’ять разів більше. Скільки літрів повітря вдихає людина під час бігу за одну хвилину?

Діти! А наше здоров’я залежить від природи?

Здоров’я – найцінніший дар. Треба дбайливо ставитись до нього. Потрібне чисте повітря, вода, чисті, продукти харчування.

Свої болі і радощі, таємниці людина відкривала природі. А знаєте чому?

Тому, що дерева мають особливу властивість. Наприклад – осика забирає у людини силу, а берізка її дає. Станьте весною до берізки, обійміть її руками, притуліться щічками до стовбура і відчуєте приємне тепло. Недарма кажуть: “Нема ліпшої краси, ніж гаї та ліси”.

Гра “Щоб ротик був слухняний”.

На-на-на в лісі виросла сосна.

ка-ка-ка і висока і струнка.

Ять-ять-ять шишки з гілки вже летять,

ать-ать-ать шишкарі до них спішать.

V. Підсумки уроку.

Так, діти, подорож закінчується. Можна підбити підсумки. Багато бачили, навчились. Послухаємо наших найбільш спостережливих дітей. Що цікавого вони “зняли” на камеру.

(Діти розказують про занедбані ліси, поламані дерева, розорені гнізда).

VІ. Оцінювання роботи учнів.

Багато суму ми почули. Давайте всі садити дерева, розводити квіти, дбайливо ставитись до тварин…

Щоб у лісі все співало.

Гра “Усе у лісі співає”.

Прийшла Калинка в гості до Лісовичка, а в лісі все співало. (дівчинка показує малюнки різних дерев, а діти нагадують пісні про ці дерева).

Береза.

В полі береза стояла,

В полі кучеря стояла.

Люлі-люлі, стояла /2р.

Калина.

Зацвіла в долині

Червона калина…

Дуб.

Ой на горі, на високій

Кучерявий дуб стояв…

Стоїть гора високая,

Попід горою гай, гай, гай…

VII. Домашнє завдання.

а) Передати свої враження від уроку через оповідання, вірші, малюнки.

б) Підібрати кілька прислів’їв по темі.

Дякую, діти, вам за гарну подорож.

Залишити відповідь